Okolo komína...
Sotva se vyspím z cesty do Holandska,
tak už zase mířím na firemní plac. V pátek mi přišly nové
tykadla na návěs, tak je musím přehodit. Zádrhel nastal při
demontáži starých tykadel, šrouby byly tak rezavé, že nešly
povolit, tak sem je musel ukroutit. Pak to šlo jak po másle, levá
strana svítí, ak hurá na pravou. Když jsem skoro hotový, na
obloze se objevily černé mraky. Rychle narvu rykadlo na své místo
a přitom skřípnu kabel. Nevěděl sem, jak moc, tak sem to
dokončil a naposledy zapnu parkovačky, ať vidím, jak to pěkně
svítí. Sotva to rozsvítím, slyším lupnutí z pojistkové skříně
a pravá strana zhasla. Hm, skřípnutej kabel, jdu na něj. Než
dojdu na konec návěsu, začíná poletovat sníh. Balím věci a
jdu domů, dodělal jsem to v neděli.
Po velikonocích, v úterý ráno,
naběhnu do kanceláře a od šéfa se dozvídám o práci na zbytek
týdne. Plán je takový, že ve středu naložím a pojedu do
Rakouska, ale až ke Švýcarsku. Práce pěkná, jen upozorňuju
šéfa, že z osobních důvodů musím být v sobotu doma, tak ať s
tím počítá. Poté jdu k autu a protože už 14 dní nejelo,
zkusím jej nastartovat, abych se s tím nemusel drbat později.
Otočím klíčkem a nic se neděje, kontrolky pohasly. Vedle mě
stojí náš nový Daf, ale nemám odvahu ním startovat mé postarší
auto. Do kanceláře pro klíče a vypomáhám si opodál stojícím
ještě starším Dafem. Propojím auta ABS káblem, jelikož
nekouřím, tak 2x obejdu auto, napíšu nějakou SMS a po 3 minutách
odpojím kábl a jdu nastartovat. Motor běží, tak odvezu starého
Dafa a toho svého nechám hodinu klapat, ať se dobijí baterky, pak
jdu dom.
Ve středu volá šéf, že mašina
není vyrobená, že musím počkat do odpoledne. Odpoledne volá, že
stále není vyrobeno a zavolá ráno.
Ráno volá, že pojedu ve dvojku,
abych stíhal, ale až po obědě. Když mi ani večer nezavolal,
bylo mi jasné, že místo mě jel s mým autem někdo jiný, protože
já už bych riskoval, že to do soboty nestihnu.
V pátek se jdu zeptat, co máme v
plánu na přístí týden a potkal sem tam i kolegu. Tak jsme chvíli
pokecali, poté dali kafe a před obědem se rozloučili. Až u
kolegového auta sem si vzpomněl, že potřebuji informace z
firemního razítka, tak prosím kolegu, ať mi to razítko někam
práskne, ať si jej můžu vzít domů. Popojdu opodál, „zalévám
trávník“ a v tom cítím, jak mi kolega práskne razítko na
lýtko. Mám, co sem chtěl :D
Další týden začínám spolu s
kolegou v 7h, máme kus společné cesty, tak jedeme spolu. Hned po
rozjezdu se mi rozsvítila kontrolka upozorňující na nefunkční
ABS. Žeby to mělo spojitost s úterním startováním přes kabely?
… Dálková cesta (20km) si vyžádala svou daň. Po namáhavé
cestě jsme museli zastavit na snídani a kafe na první pumpě. Káva
hnusná a ještě k tomu mi kolega řekne, že mám prasklou žárovku
v hlavním světle. Nejsem lajdák, tak hned beru deku a lehnu pod
auto. Strašné kino měnit žárovku před vlakovým nádražím o
půl osmé ráno. Za 10 minut hotovo, tak pokračuju do Olomouce na
nakládku panelů. Stavbu sem našel v pohodě, ale přístup na ní
nebyl dobrý. Na stavbu vede jedna úzká cesta, na jejím konci je
malá točna pro kamiony, na které stojí 3 osobní auta. Daf stojí
venku a já se stavby vedoucím domlouvám, co a jak se bude dít a
kudy ten kamion sem dostanem. Chvíli se škrabe na bradě a pak jej
napadlo, že můžeme vjíždět přes benzinku a poté vyjíždět
ven vjezdem. Tak to jdu zkusit a šlo to. Destař mi na auto naházel
12 panelů, já zakurtoval, chvíli pokecal s kolegou, který vozil
panely semnou a hurá do Uničova. Tam za 10 minut složeno a zase
zpět do Olomouce. To už bylo poledne a na stavbě chyběl destař.
Volám stavby vedoucí, kdepa se ten kluk fláká a prej za 20 minut
přijede. Tak jo, jdu s kolegou z rána na oběd. Když dojdu zpět,
na autě jsou už dva panely. Za další hodinu naloženo a zas do
Uničova. Tentokrát to tak rychlé nebylo, destař měl jinou práci,
tak sem na něj musel hodinu čekat. Opět za 10 minut složeno a já
mířím na plac. Přemýšlím, čím by mohla být způsobena
závada nefunkční ABS a napadlo mě, že sem třeba mohl natáhnout
ABS kabel, tak si jej půjčuju z jiného našeho auta a třeba to
bude dobrý.
Nebylo. Sotva v úterý vyjedu z firmy,
závada se opět objevila. V Olomouci zas naložím panely, v Uničově
je zas složím a vracím se na firmu. Vrátím ABS kabel, vezmu si
svůj a hledám dál, tentokrát v pojistkách. Na třetí pokus sem
našel prasklou pojistku. Vyměním a sem zvědav, zda to bylo ono.
Středa je ostrá, do práce jdu na
14h, abych byl na nakládce v 15h. Naložím si drtič do Německa a
jedu do pneuservisu v Olomouci. Najedu na dílnu, vylezu z auta a
gumař se ptá, jestli mám ještě bílou fixu na pneumatiky. Mám,
proč se ptá? Prý že ty nové gumy nejsou pomalované, tak že
musím sám. Hehe, celé auto sem maloval sám, tak ty přední
balony snad zvládnu. Překvapivě za 10 minut hotovo a vyrážím.
Kousek za Olomoucí mi volá kolega, že je mi v patách, tak že mám
na něj počkat. Při čekání fixou obtahuju nové balony. Za 5
minut čekání stihnu sotva jeden nápis ze tří. V Mohelnici mě
kolega dojel a já jej celou cestu brzdil, protože sem byl o pár
tun těžší. Ani 50 koní navíc mi nepomohlo. Překvapila nás
uzavírka silnice před Holicemi, objízdná trasa byla velice
„výživná“, třešničku tomu dodal kamion převrácený v
příkopě někde v půlce objížďky. V Holicích brzdíme na
pumpě, kamarád potřebuje odvést disky na osobák do Prahy, tak
dnes dělám kurýra. Spolu s kamarádem a kolegou dáme kafe a
pokračujem. Je okolo 21h a já já zastavuju před Prahou na pumpě
Shell, či co tam je. Předávám disky a když už tu stojím, tak
udělám pauzu až do rána. Spát se mi ještě nechce a venkovní
lampa mi osvětluje pravý balon, tak beru fixu a dodělávám
nápisy. Asi to je opravdu tak trochu nemoc, ta práce s kamionem...
V 8 ráno startuju a pokračuju do
Německa. Místní policisté mají nějakou akci, na každé straně
nějaká policejní dodávka, ať už celníci nebo dopraváci. Jinak
nudný den, samá dálnice. Spestření nastalo až 90km před cílem.
Tříproudá dálnice zpomaluje a zpomaluje, až nakonec jedeme sotva
10kmh. Kolona dlouhá 8km a víte proč? Protože v protisměru
narazil jeden kamion do druhého (jen lehce, nic hrozného) a všichni
jsme se museli pozorně podívat, co se tam stalo. Sotva jsme nehodu
minuly, všichni plnej plyn a bylo po koloně. Inu, Německo. Šéf
povídal, že mě na vykládce složí ještě dnes, tak sjíždím z
dálnice a jedu tam. Navigace ukazuje, že cíl je v půli ulice, ale
tam je jen bývalý market. Nevadí, hlavně, že tu bude někdo, kdo
mě potvrdí papíry. Prolezu parkoviště, i obytnou buňku na kraji
parkoviště, ale nikde nikdo. Dávám echo vedoucímu, ať zjistí
situaci. Za 10 minut mi volá, že tam musím počkat do rána, že
si chtějí mašinu přebrat osobně. Přemýšlím, kde bylo po
cestě nějaké parkoviště, kde bych mohl spát. Až po chvíli mě
napadlo, že bych vlastně mohl spát na parkovišti před rozpadlým
marketem. Otevřu si bránu a chci 50m couvnout, jenže na ulici je
silný provoz, tak musím jet dopředu a objet celý blok. Zavřu za
sebou bránu a protože je ještě brzo, přemýšlím, co tu budu
dělat. Výběr sem zúžil na procházku do města nebo do parku.
Nakonec vyhrál park, co v městě taky. Tak sem si udělal 4km
kolečko podél řeky.
Budík na 6h, vykouknu z okna a nikde
nikdo. Druhý budík na 7h, vykouknu z okna a už někdo chodí okolo
mašiny a prohlíží ji. Než se dám dohromady, je skoro půl osmé.
Pozdravím se pouze s německy mluvícím vedoucí a ptám se, kam
složíme. Večer sem si všiml, že ve vedlejší bráně je hromada
stavební suti na drcení, ale vjezd je dost naprdel, tak sem i tam
moc nechce. Naštěstí vedoucí povídá, že to můžu složit
tadyhle, jak stojím. Tak shodím mašinu, vybavím papíry a upaluju
pryč. Původně sem měl víkendovat v Plzni, ale nevyšlo to úplně
dokonale, šéf mě posílá nakládat k Berlínu. 400km přejezd na
nakládku, během kterého mi na tachometru naskočilo pěkné číslo,
rovného půl milionu kilometrů. Na oslavu lupnu skoro na ex litr
mléka a sjíždím z dálnice. V mapě mám nastudované kudy mám
jet na nakládku a tak se nenechám navigací zmást, když mě táhne
nejkratší cestou, na které je ale zákaz pro kamiony. Prokličkuju
městem a jsem na adrese nakládky. Nikde žádnej nápis, tak
zaparkuju na kraji firmy jdu se optat. Z první kanceláře mě
posílá paní do druhého patra, tam už to prý najdu. Na dveřích
kravský nápis, tak pohoda. Naběhnu dovnitř a povídám, že chci
naložit drtič do Česka. Paní za okýnkem na mě kouká a krčí
rameny. Tak znova, jste tahle firma? … ano, jsme... máte tady
nějakej drtič? … o ničem nevím... tady mám kontaktní osobu,
pan M a jeho číslo, zavoláte mu? … zavolám, nebere... Půl
hodiny tam spolu s dalšími třemi lidmi řešíme, kde a co se má
vést a v tom paní prohlásí, že asi tuší, že to obvolá. Po
telefonátu máme jasno, támhle za hromadou kamení je drtič pro
vás. Sláva, kdosi sedá do auta a jede mi ukázat, kde ho mám
naložit. Mašinu jsme našli, ale po bližším ohledání vidím,
že v násypce je hromada kamení, díky které je mašina těžší,
než má být a ještě k tomu nejde zavřít kus plechu a tak je
mašina i vyšší. Ukazuju to joudovi a prej si to mám vyházet
sám. Chvíli jsme se dohadovali, kdo to vyhází, až jouda vytáhl
telefon a začal volat. Já mezitím nachystal podval a čekal sem,
co z něj vypadne. Volá pěti různým lidem, 15 minut je pryč a já
přestávám mít trpělivost. Otočím mašinu na pětníku, couvnu
k hromadě a pár kamenů vyházím. Když jde zavřít ten kousek
plechu, lezu z mašiny dolů a jouda v tu ránu skáče do audiny a
jede pryč. Hapnu na podval a čekám, až se mašina doplazí k
podvalu. Naložím, svážu a jedu pryč, před firmu a spát.
Brzo ráno ve 2h skáču za volant a
upaluju, snídani žvýkám už u televize v teple domova. Tak, jak
to má v sobotu ráno být.
V pondělí ráno jedu složit mašinu.
Před sedmou hodinou jsem na vykládce. Vrátnej mi povídá, kdeže
to mám složit, tak postupuju podle jeho instrukcí. Zádrhel
nastává v úzké zatáčce. Ona ta zatáčka je jinak prostorná,
ale dnes je tu napráskaný materiál k výrobě stojů, tak nemohu
projet. 20 minut čekám, než mě destaři přestanou ignorovat a
pár palet odvezou. Pak složím a letím do Olomouce naložit
traktorbagr. Instrukce ohledně místa naložení nemám úplně
přesné, tak chvíli bloudím a pak si mě odchytne majitel
traktorbagru, tak jej následuju až k dealerovi. Nakládám nově
zakoupený kus. Na to, že má 4 roky vypadá zachovale. Než se
vyřídí drobné nedostatky na stroji, stihnu udělal papíry za
předešlý týden a začít i papíry na tento týden. Sem ale pilný
chlapec takhle při pondělku. Dopisuju poslední řádek a traktor
se už souká na podval. Uvážu jej a jedu na stavbu kousek pod
Přerov. Tam jej složíme a poprázdnu letím k Mohelnici na
nakládku. Místní vedoucí přemýšlí, jestli nejdřív naložit
bagr nebo plechové vzpěry. V půli přemýšlení jej kdosi posadí
do auta a na bezmála 2h jej odveze pryč. Poté se tedy rozhodl, že
první odvezeme bagr se lžící. Tak to naložíme a zas letím pod
Přerov. Tam po půl hodině čekání, při skládání bagru,
zjišťuju, že sem někde urazil nedávno nainstalované tykadlo.
Přemýšlím, kde sem jej mohl nechat, ale marně. Cestou zpátky
koukám okolo silnice, jestli tam nestojí nabouraný osobák, ale
nikde nikdo. (je neděle večer a doteď nevím, kde sem to tykadlo
orval) Vracím se zpět k Mohelnici a bleskově nakládáme železné
rozpěry. Já už teď vím, že cesta mi bude trvat 3h a moje
pracovní doba může trvat maximálně 2h. Trochu pešek, ale přes
den mi volal šéf, že zítra budu mít volný den, tak se mi zrovna
moc nechce chrápat 40km od mé postele. Volám tátovi a domlouváme
se, že někde u Litovle jej naberu a cestou zpět mi vypomůže. K
Přerovu přijíždíme už za tmy, rychle složíme, já skočím na
sedadlo spolujezdce a nechám se odvést domů.
Už předem avizovaný úterní volný
den...
7h ráno a zvoní telefon. Volá
vedoucí, že krom nakládky ve Žďáru budu ještě za chvíli
nakládat u Zábřeha, tak ať s tím počítám. Tak jedu naložit
harvestor. Ten však není hotovej, tak ještě půl hodiny čekám
na naložení. Jak se od mechaniků dozvídám, tohle je jeden z
prvních prototypů. Jde to vidět, nemá žádná vázací oka, jen
na nápravách od německého dodavatele jsou 4 oka. Před naložením
mechanici přemýšlejí, jak to naložit, že prý harvestor musí
být úplně vzadu a rameno se natáhne až ke kabině. S pár
zkušenostma je poučím, že takhle se to nevozí, že rameno musí
smotat k zadní nápravě. Chvíli neveří, ale stojník je šikula
a s pár mýma radama ukládá rameno do míst, kde má být. Svážu
všechno pohyblivé a vyrážím někam nad Brno. Původně sem chtěl
upalovat po dálnici, ale šéf povídá, že přes Moravskou
Třebovou a Letovice, tak teda jo. Cesta klikatá, samej kopec, ale
harvestor mám dobře uvázaný, tak pohoda. Na pile poblíž Blanska
stroj skládám. Teda já ne, ale místní páni z jakési brněnské
univerzity. Vysvětlili mi, že mašina je napojená na stovky čidel
a oni zjišťují, co se musí vychytat. Pobavili mě, že prej když
harvestor natáhne rameno na nejvyšší délku a otočí jej vedle
sebe, tak mašina se sama převrátí a to ani nemusí mít v
kleštích strom. Holt prototyp. Čas prchá, jak splašená mrcha, a
já jak šutr letím po šoutkách do Žďáru, kde musím co nejdřív
naložit, než to tam zavřou a půjdou domů. A taky že jo, ve 13h
se nahlašuji na vrátnici a pani povídá, že dnes už to asi
nevyjde, že je dost hodin a že to nevidí moc pozitivně. S
otevřenými ústy na ní hledím a nechápu. Vždyť ofiko děláte
až do 14h, tak co na mě zkoušíte? Bere telefon a volá mistrovi.
Prej mohu ještě dojet, ale rychle! Přilítnu k hale a že můžu
najet na halu. Nakládka trvala 3 minuty! V 13:20 stojím naložený
před halou, kurtuju a dělám pauzu. Poté razím na Brno. Kamion
nechávám na pumpě, pěšky k bráchovi domů pro jeho osobák a
přes půl města do obchodu, kde prodávají ty má tykadla.
Nakoupím a jedu zpět. Cestou do Olomouce ještě zastávka na velmi
zdravý oběd v Mekáči. Holt ta životospráva řidiče kamionu,
který jezdí po republice a nemá čas ani na blbej půlhodinovej
oběd. V 18h jsem na vykládce poblíž Olomouce. Sotva zastavím
před halou, už je u mě mistr a ptá se, jak moc spěchám, že
mají přestávku. No dobrá, klidně posvačte, já těch 20 minut
počkám, jsme lidi. Tak děkuje a odchází. Za 10 minut, ještě s
mastnou pusou, mě volá, že se mám támhle vzadu otočit a pak
couvnout do haly. Vjezd do haly úzký a asfaltový plac před
vjezdem nedostačující. Chvíli dřu pneumatiky podvalníku na
místě, ale to se prostě nedá. Chtě nechtě musím tahačem do
trávy a couvnout z trávy. Daří se, jsem pod jeřábem. Za 20
minut už vyprašuju domů. Tlačí mě čas, tak na firemní plac
přes vrátnici vlítnu poněkud drze, jen se zamnou práší. Když
měním kamion za osobák, jde okolo vrátnej a já čuju průser.
Vrátnej s úsměvem huláká „končí ti čas na tachografu žejo?“
odpovídám „končí, jak jste to uhodl?“ a on povídá, že
podle toho, jak sem prolítl přes vrátnici, div sem závoru
nesundal...
Čtvrtek taky ostrej, pracovní den
začínám kafem v kanceláři a poté se teda slavnostně v 11h
odebírám na STK, kde jsem nahlášen na 12h. Ještě před
kontrolou zalepím 8 přidaných poziček. Od začátku roku je s
přídavným osvětlením docela problém, tak nechci zbytečně
dráždít ve chvíli, kdy se to nehodí. STK i emise proběhli bez
závad, jen technik na stk mi nevěřil, že jezdím s podvalem a už
vůbec ne, že jezdím kamionem víc než 2 roky. Poté vyzvednout
kolegovi náhradní díly na návěs a do servisu na promazání
návěsu. Než mechanik vše promazal, já stihl dát dohromady nové
tykadlo. Snad vydrží dýl než to minulé. (klepu kloubem na
dřevěný stůl) Po cestě domů mi volá vedoucí, že bych si mohl
naložit na zítra do Rakouska. Tak naložím mašinu a když chci
odjet, zastaví mě mechanik a prý mám počkat, než někdo donese
manuál k mašině. Tak zas půl hodiny fuč. Ale co, je skoro pátek.
V 6 ráno vyrážím, v 9 prý mám být
na vykládce. Po pár kilometrech mě bere hezké počasí. Svítí
sluníčko, je teplo, relativně brzo ráno, a v takovém počasí se
má spát. Zaliju to kýblem kávy, mezitím pokecám s kamarádem,
kterej jede okolo a pokračuju dál. Je 9h a před Znojmem mi volá
na mobil nějaké cizí číslo ze zahraničí. Ignoruju. Za 10 minut
volá znovu, tak už jej teda beru. Někdo na mě mluví německy. V
půli věty jej zastavím a povídám, že na mě musí anglicky,
jinak si moc nepovykládáme. Tak spustil anglicky a ejhle, zákazník
se dotazuje, kdy přivezu jeho nový stroj. Povídám, že okolo 10
bych tam mohl být. Prý v pohodě, ale že mám zajet na pumpu Shell
a počkat tam na něj, že mě dovede na plac. Přejedu hranice a
čučím do navigace, kudy tudy vede cesta do Retzu. Přechod poblíž
Znojma nevypadá, že je pro kamiony, u další odbočky je zákaz
pro kamiony vysoké 3,8m. Po cestě potkávám v protisměru kamion
se štěpkou a jelikož na 90% jede z Retzu, ptám se jej, kterou
cestou se tam dostanu. Pod kopcem na kruháči doprava a nemůžeš
to minout. Neminul sem, i tu pumpu sem našel. Zavolal sem
zákazníkovi, že už jsem tu a čekám. Za pár minut vedle mě
zastaví oranžový Man, vyskočí potetovaný řidič, podá mi ruku
a že mám jet za ním. Dovede mě až před firmu. Nájezd do firmy
byl hodně ostrý a řidič Manu si toho všiml, tak mě postavil na
ulici a že to složíme na asfaltu. Než se vysoukám z kabiny, tak
řidič stihne povolit dva řetězy. Sundám zbytek, sjedu s mašinou
dolů a začnu sundávat kurty z dopravníků. Obejdu mašinu z druhé
strany, kurty už sundané a řidič stojí na vrchu mašiny a
sundává kurty i odtamtud. Poprvé, co mi u vykládky někdo pořádně
pomáhá. Seskočí dolů, podepíše papíry, popřeje pěkný den a
veze si mašinu na plac. Já prásknu do koní a letím domů.
Komentáře