Po lehku tam i zpět...
Nevím, co sem komu udělal, ale v
pondělí ráno mě poslali s plachtou. Sotva přijedu po sedmé
ranní na firmu, už na mě vedle Dafa čeká již zmiňovaný
hadrák. Sundám si z tahače horní díl blatníku, abych je někde
omylem nesundal, neochotně zapojím návěs, omrknu papíry a ještě
jen tak ze zvědavosti se mrknu dovnitř, co mě vlastně čeká. Z
13,6m dlouhé ložné plochy jsou zaplněné sotva 4m. Prima, aspoň
něco pozitivního. Vyjíždím na první vykládku. Na vykládce
odplachtuju levou stranu, destař vytáhne jednu paletu a že tu
další vezme z druhé strany a tu třetí musím potáhnout
paleťákem, protože nemá dlouhé vidle. No to víš, kvůli jedné
paletě budu odplachtovávat pravou stranu, žádny takovy. Drapnu
paleťák a hned v 8 ráno tahám 1100kg těžkou paletu k okraji
návěsu, aby na ni destař dosáhl. A protože sem svalovec, tak to
samé dělám i s tou druhou. Je 8h a 10min a já už spocenej až
na... zádech... Upaluju na druhou vykládku. Letmým pohledem sem si
všiml, že tam mám naložený nábytek a že poslední řada je na
paletách, tak bude určitě i ten zbytek na paletách. Na firmě
naběhnu do kanceláře k okýnku a řadím se do řady jako čtvrtý
řidič. Slečna za okýnkem je tak nějak neochotně odbaví, ale
jde na ní vidět, že je taková podrážděná. Jsem na řadě,
okénko se otvírá a já s úsměvem na tváří pronáším „krásné
dobré ráno vám přeji“. Slečna se rázem začíná usmívat a
povídá, že tohle se jí ještě nestalo, že ji tady tak hezky
ještě nikdo nepozdravil. Chvíli si povídáme, ona mezitím
připravuje papíry k vykládce. Jak málo stačí a oba máme to
ráno takové veselejší. Poté tedy odcházím za skladníkem, že
potřebuju složit pár kousků nábytku, že to je otázka 10ti
minut. Ten začal remcat a nadávat s tím, že v pátek odpoledne
jim tu přijel kamion plný nábytku a skládali ho do půlnoci.
Nemilé, ale není to můj problém. Chvíli se dohadujem a pak tedy
povídá, že až odjede tamten kamion, tak že mám najet na rampu.
Čekám venku před firmou a čumím do telefonu. V tom vidím, jak
zamnou jde dispečer, pod kterým sem jezdil Itálii a který mě
řídí a toto pondělí. Jdu mu naproti a chvíli si povídáme o
práci a tak okolo. Ptá se, jak se mi daří na podvalníku. Já
přikyvuju, protože je to mnohem lepší práce než ta Itálie s
plachtou. Když se ještě chvíli bavíme, tak okolo projel kamion,
místo kterého se mám postavit. Tak otevřu vrata, skáču za
volant a jdu couvat na rampu. Sám sem zvědav, jak mi to půl roce
půjde, ale na druhý pokus se dílo daří. Nahěhnu na sklad a
začínáme skládat. Po složení dvou palet zjišťuju, že zbytek
nákladu je volně ložený. No pecka, takže já, taková zdechlina,
bojuju v návěsu s 2,2m vysokýma pohovkama a z vypětím mnoha sil
je pokládám na palety. Postupně mi projde rukama 12 pohovek. S
jiskrou v oku se těším na odpoledne, až tu žlutou pracnou bestii
zase odpojím a půjdu si odpočinout na podval. Návěs je prázdný,
čili půl práce je zamnou. Nyní upaluju na první nakládku do
Zubří. V cestě mi stojí mostek v Hranicích, který má výšku
cca 4m, už sem o něm psal, když jsme jeli ve dvou na Slováky. S
normálním kamionem by to nebyl problém, ovšem já mám tahače
upraveného na tahání podvalníku, čili vyšší zadní kola a
zvednutá točna. Normálně má plachta na výšku 4m a nějaký
centimetr, já s těmito úpravami měřím cca 4,15m, čili si pod
tento mostek netroufám, kór, když ten návěs mám přidělený na
jeden den. Volím objízdnou trasu, sic pár kilometrů navíc, ale
nemusím mít strach, že bych se někam nevlezl. V Zubří zábava
pokračuje, v 11h jsou všichni z firmy na obědě, čili víc jak
půl hodiny čekám. Ještě, že mám čas. Před polednem stojím
na plácku a začínáme nakládat palety. Jeden vysokozdvižný
vozík vozí palety ze skladu na kraj rampy, druhý vozík jej bere z
rampy a dává jej na konec návěsu, tam stojím já s ručním
paleťákem a 550kg těžké palety vláčím přes celý návěs.
První dvě jdou víceméně vpohodě, ovšem když tu třetí musím
nastrkat mezi ty dvě, nastává problém. Zboží přesahuje z palet
na každé straně o 5cm. Si řeknete, že to nic není, ovšem
prázdné palety mají mezi sebou mezeru cca 2cm, čili nastal
problém. V tu chvíli začínám být nasranej a všimli si toho i
lidi okolo. Během minuty vedle mě stojí skladník a pomáhá mi s
paleťákem. Po 3 marných pokusech už sem dost podrážděnej, tak
skladník bere paleťák do svých ruk a zkouší sám, já mu občas
někde popostrčím paletu. Co vám budu povídat, hodina a patnáct
minut hlasitého nadávání odemne i skladníka a máme naloženo 19
paletových míst (38 palet). S žilkou na čele mačkám papíry v
ruce a mizím pryč. Za volantem oddech, druhou a poslední nakládku
už znám, takže to bude pohoda. A taky že jo, na zadní část
návěsu mi destař nahodí kompresor o rozměrech 3x2,3x2,2 metrů,
já nahodím 3 kurty a tím to končí. Po cestě zpět naberu naftu,
na place odpojím ten hnus fialovej, předám papíry kolegovi a
doufám, že mě s plachtou zase dlouho nikam nepošlou!
V úterý taková flákačka, celý den
nic, tak sem si odpoledne zajel k nám do dědiny pro podvalník,
abych byl připravený na středeční výjezd. O víkendu mi někdo
před podval postavil cosi žlutého, na první pohled sem si myslel,
že bude problém se dostat pod podvalník, ale mýlil sem se, na
první pokus zapřahám a o půl hodiny později parkuju na firmě...
Kdo by si nevšiml, mám na podvalníku krásný nový kastlík na
všechen ten bordel, co nebyl kam dát.
Konečně zvoní telefon a šéf mě
povolává do práce. Po obědě nakládám pásový dopravník, váha
12t. Než nachystám nájezdy a připravím podvalník, tak mi
ochotný kolemjdoucí beze slova nastartuje mašinu a přiveze 50m až
k návěsu. Pěkně poděkuju, nahodím mašinu na podval a prý si
mám na vrátnici vyzvednout ještě 2 balíčky. Dva balíčky váží
dohromady 56kg, čili jeden má 28kg. A zde objevuji novou hranici
mého těla, protože sem tak tak zvedl ty balíčky do takové
výšky, abych je mohl položit do kabiny na podlahu. Ale také
zvládám a raději rychle mizím, než mi někdo donese zase něco
těžkého. Ještě za světla brzdím v Poděbradech na myčce.
Zakoupím vstupenku a vedle vrat čekám, až se uvolní místo. A to
sem se stal svědkem komické situace. Přijel si to umej nějakej
borec s klasickym autem na rozvážení stavebního materiálu, čili
normální valník 6x2 s rukou v zadu a za tím dvouosá vlečka s
točnou. Borec zkoušel nacouvat do myčky asi 10 minut, pak se na to
vykašlal a šel si na pumpu koupit lupen na mytí. Za volant
nastoupil další drajvr a netrvalo to ani 15 minut a už stál na
myčce. Sem si vzpomněl, jak mi někdo kdysi říkal „dopředu to
umí každej, ale dozadu, to už chce fištróna“. S úsměvem na
tváři lezu do kabiny a s telefonem v ruce zabíjím hodinové
čekání, než přijdu na řadu. Přes ruku (na pravou stranu) na
třetí pokus zacouvám na myčku a koncert může začít. Mezitím
si volám s minulým šéfem, co jsem u něj jezdil Belgii s bílou
105 a zjišťuju, co nového a jak se daří. Za 20 minut hotovo,
bohužel je tma a tak sem si nevšiml, jak nahovno to mám umyté.
Hrubé bláto z pneumatik zvládnul sundat, ovšem bláto v nápisech
zůstavá, a přitom to stačí lehce přetáhnout wapkou. Takže u
Bürgera v Poděbradech už mě nikdo neuvidí. Po tmě prolítám
přes Prahu a brzdím až v Německu, s trochou štěstí už po tmě
nacházím krásné místo na stání, spaní.
Ráno, taky za tmy, vyrážím na
Regensburg a Mnichov. Na obchvatu Mnichova se v kabině rozezní
divný pískot. Koukám okolo a zjišťuju, která moderní
vymoženost vydává ten otravný tón. Nemilé zjištění, toll
colect (německá mýtná krabička) svítí červeně. Zastavuju na
prvním bezpečném místě a přemýšlím, co s tím. Jako zkušebný
mechanik zdechnu motor, na 10s vypnu klíček, pak opět nastartuju.
Sem prostě dobrej, toll colect svítí zase zeleně, tak pokračuju
směrem na Lindau. Okolo poledne vjíždím do Rakouska, avšak z
úplně jiné strany, než obvykle. Hned na hranicích mě děsí
desítky značek se nápisem CH a různýma zákazama, které jsou
bohužel napsané v němčině, takže krom zákazu předjíždění
v tunelu nevím vůbec nic. Po 8 kilometrech sjíždím z dálnice do
města Dornbirn. Jsem tu sice poprvé, ale od kolegy mám načrtnutý
plánek a taky sem doma v mapě studoval místo vykládky, takže
žádné hledání, ale na první pokus sem na správném místě. Je
12h 40min, marně hledám někoho v kanceláři, je přeci čas
obědu. Jak pro koho, já sundávám řetězy z mašiny a poté teda
drobná svačinka, než si to někdo přijde přebrat. Sotva
sežvejkám rohlík a už u dveří stojí zdejší vedoucí s velkým
psem. Trochu nejistě otvírám dveře a zdravím. Pes je takovej
drobek, že když se postaví na zadní, tak mi oblizuje boty, co mám
na horním schodu. Slušně jej odháním pryč, ale ta potvora mi
tahá botu dolů. V tom zasáhne majitel, pes pouští botu a já se
můžu konečně obout a slést dolů. Vyřídíme papíry, já
rychlostí blesku shodím mašinu. Ta se očividně těší na nového
majitele, protože v jednu chvíli pásy stojí, ovšem mašína
klouže po nájezdech dolů. V tu chvíli si uvědomuju, kde je chyba
a do budoucna vím, na co si dát pozor. Balím a odjíždím. Hodně
mě mrzí, že i přes svítící sluníčko je docela škaredá
mlha, čili se nedají fotit okolní kopce a skály, snad se tu ještě
někdy objevím. Při zpáteční cestě pípe na telefonu SMS se
zpátečkou, čili přesun co nejblíž k Českým Budějovícím.
Sám se divím, ale v 19h parkuju bez problémů na posledním
parkovišti před mým sjezdem z dálnice. Je to trochu podezřelé,
v tuto hodinu je obvykle problém zaparkovat, ale na tomto parkovišti
sem druhý kamion.
Ráno okolo 6h pokračuju. Koukám do
mapy a snažím si vzpomenout, kudy sem to před dvěma lety jel s
tátou, když jsme se tudy někudy vraceli od Ulmu někam k
Budějicím. Marně. Volím teda nějakou trasu, která by mohla být
dobrá a vyrážím. Z dálnice sjíždím na prvním sjezdu. Sotva
se rozjedu po pěkné okresce, objevují se předemnou dva silničáři
jedoucí 50-60kmh, ale každý s třemi majáky, takže o světelnou
show není nouze. O 10km později dojíždíme třetího silničáře,
opět 3 majáky, tentokrát ale rychlost 40kmh. Během dalších 10km
se všichni tři rozprchli do vedlejší ulic, tak mám cestu volnou
a také toho využívám. Různě po trase poznávám některé
vesnice a některé zatáčky, takže tudy jsme jeli před těmi
dvěma lety. Když svítá, tak překračuji hranici do republiky a
přes Volary a Prachatice vjíždím do Budějovic. V navigaci
nastavená přesná adresa, tak snad nebude problém. Ulici bezpečně
poznávám, tady jsou před rokem a půl nakládal. Navigace píše
1,5km do cíle, ale já už teď koukám okolo a kochám se. V jednu
chvíli vidím v levém bočním okénku firmu, ve které mám
nakládat a se slovy „tady sem měl odbočit“ pokračuju rovně.
Na křižovatce otáčím a vracím se. Adresa nakládky nebyla
správná, nevím, kdo ji poslal špatně, jestli šéf nebo
zadavatel přepravy. To je fuk, mám před sebou horší věci,
například nacouvnout na rampu, ze které mě budou nakládat. Ale
jako kluk šikovný to zvládám bez větších problémů. Radši
lezu 6x z kabiny, než to jednou škrábnout. V kanclu vše domluvím
a mám čekat, tak vypisuju papíry. Mezitím přijel kamarád, který
mi krátí čekání a také mi asistuje při nakládce a následném
kurtování. Nakládka je rychlá, traktorista během dvou minut
perfektně zaparkuje secí stroj na podvalník, jen zbývá to nějak
uvázat. Otázka je, za co to uvázat, když to nemá žádné vázací
oka. Nějak zasukuju 4 kurty, dozadu jeden řetěz, ať to pěkně
vypadá a můžu upalovat k domovu. Kousek za Budějovicema míjím
červený MAN TGX s posuvkou, řidič bliká a mává, ovšem pro mě
neznámé auto, tak nevím, kdopak to byl. U Měřína si dávám
„zdravý“ oběd v Mekáčí, pár fotek a pokračuju do Brna, kde
dodělám zbytek pauzy. Tentokrát zodpovědně už v pátek
dokončuji vyúčtování cesty a puťovky, ruší mě jen kecal ve
vysílačce, co pořád něco chce. Chvíli se tedy soustředím na
hlas z repráku a někdo nahání odvoz do Olomouce. Ochotně nabízím
pomoc. Nikdy nevíte, kdy to budete potřebovat vy. Po krátké
domluvě a pěti minutách čekání usedá na sedadlo spolujezdce
kolega z firmy sídlící nedaleko Olomouce. Několikrát děkuje a
děkuje. Po cestě do Olomouce vyměníme pár historek a zkušeností,
ale když se loučíme, tak mě kolega jednou větou pobavil. Prý
„děkuju za pomoc a doufám, že já ti to nebudu muset takto
oplácet“ (možná to tak nevyznělo, ale myslel to tak, že mi
nepřeje, abych se odněkud musel vracet stopem). Já pokračuju dál,
do družstva hnedle vedle Mohelnice. Jeřáb je domluvený na
pondělí, tak jen odpřahnu podvalník a mizím domů. Jelikož sem
v těchto krajinách víceméně místní, volím nejkratší cestu,
ovšem nejdobrodružebnější. Úzká cesta skrz les, samá zatáčka,
díra vedle díry. Sotva dojedu na firmu, už se těším, jak si tu
cestu „užiju“ zase v pondělí ráno, když se tam budu vracet
pro podvalník.
Komentáře