Leden na levačku...
... předem se omlouvám za delší
neaktivitu, letošní leden je takovej nějakej... blbej... však se
dočtete...
Ještě za tmy vyrážíme s kolegou
složit jeřáb na Slovensko. Kolega začíná, tak já lezu pod deku
a ještě dospávám noc. Po natankování v Olomouci jedeme šoutkou
okolo dálnice do Hranic. Ještě před hranicema mě trkne, že za
městem je 4m vysoký most a my máme něco kolo 4m. Ptám se kolegy,
jestli to raději neobjedeme okolo, ale prej se tam vlezem. Já bych
to neriskoval, ale za volantem sedí on, tak co. Kousek před mostem
už kolega povídá, ať se nachystám, že vylezu ven a vypustím
měchy na podvalu. No super, koukám, že si je „opravdu“ jistej,
že to podjedeme. Obleču reflexní bundu a lezu ven, vypouštím
vzduch z měchů na tahači i podvalu, odstoupím kousek dál a
koukám, jak s rezervou 2-5cm projíždíme pod mostem. Naštěstí
úspěšně, takže zbytek cesty na Makov byl už bez problémů. Tam
zastavujeme na hraničním přechodě. Beru slovenskou mýtnou
krabici a jdu se ujistit, že tam je dostatek kreditu. Kreditu sice
dost, ale krabka se nechce zapnout. Chlapík za pultem s tím něco
udělá, dá mi ji zpátky a že jestli nebude fungovat, tak že mám
zase přijít. 15 minut sedím v autě a čekám, jestli se krabice
zapne, ale marně. Jdu tedy zpět, chlápek mi krabici vymění a
prej už to bude fungovat. A taky že jo, konečně můžeme
pokračovat. Nastartuju, odbrzdím, zařadím Déčko, sešlápnu
plyn a nic se neděje. Zaparkovali jsme z kopce na uježděném
sněhu, ale i tak si teplé pneumatiky za 30 minut stání stihli pod
sebou vyhřát důlky, z kterých nešlo vyjet. Nelením a tahám z
kastlíku pytlík s řetězy. Jednou sem je v Německu tréninkově
zkoušel nasadit na betonovém parkovišti, čili teď to byla otázka
minuty (nejsou to klasické řetězy, ale spíš takové řetízky o
rozměrem cca 40x40cm). S jedním řetízkem už to jde, vyškrábnu
se z důlků, sundám jej a pokračujem do nitra Slovenska. Na chvíli
vypnu hudbu z notebooku a zapínám rádio. Hned první zpráva
„cesta před Donovaly je uzavřená pro nákladní dopravu“... no
prima, měl sem plán tudy jet. Tak teda jinudy. V navigaci trasa
najitá, jen je to přes takovej větší kopeček a zrovna docela
sněžilo. Sníh mě nějak netrápí, zatím s ním nemám špatné
zkušenosti, ale rád bych byl večer doma a né někde zasněženej
na Slovensku. Ještě před kopečkem dojíždím dvě sklápěčky s
polskou spz, tak doufám, že jednou mojí trasou a budou mi čistit
cestu od rozevlátých osobáků. A taky že jo, šupáci lítali
dolů jak splašení, což by ani nevadilo, ale jeli svým levým
kolem po středové čáře, což už nám kamionům vadilo, protože
na kraji byla čím dál větší vrstva sněhu a nám to začalo
hrabat. V zatáčkách ještě lepší, já naloženo hodně vzadu,
takže v každé zatáčce mohutný průhrab, ale na rovině sem se
zase chytil a upaloval dál. Dolů to bylo lepší, celý kopec sem
brzdil motorovou brzdou, občas to uklouzlo, ale nic dramatického. V
Bánské Bystrici už naselo, zbytek cesty vpohodě letím na doraz.
Kousek před Breznem odbočuji na vedlejší silnici a volám na
přiložený kontakt. Z telefonu se ozvalo „volané číslo je
dočasně nedostupné“. Safra, jsme minutu od vykládky a já
nevím, kde ta vykládka je. V tu chvíli zvoní telefon a z repráku
se valí instrukce. Postupuju podle nich a ocitáme se na hlavní
silnici před malou farmou. Přichází zdejší šéf a povídá, že
to budeme skládat tam 20m daleko v hlubokém sněhu. „No to asi
ne“ , řeknu šéfovi a domluvíme se, že skládat budeme opodál
na parkovišti a do toho sněhu ať to dotáhnou třeba traktorem.
Nacouvu na zpevněné kamenité parkoviště, sundáme řetězy,
kurty, a čekáme na traktor. Za 10 minut je tu, zapojíme jej k
jeřábu a divadlo může začít. Protože byl k hnací nápravě
jeřábu připojen nefunkční elektromotor, který měl velký
odpor, traktor potáhl jeřáb sotva o 2 metry a pak začal hrabat.
Řekl jsem jim, že je připojen motor, tak že by bylo dobré jej
zkusit odpojit. Následovaly chytré řeči pánů, jak ten motor
musí fungovat, jak to nemůže mít odpor a takové. Chodili okolo,
občas se někdo zohl a podíval zespodu, ale nikdo nic nedělal. Po
chvíli už to nevydržím, lehnu na mokrý podval, vyškrábu se pod
hnací nápravu a zjišťuju, jak to je vše připojené a zda jde
motor odpojit. Chvíli mi to trvá, ale když tuhle páku posunu sem,
mohlo by to jít. Tak s ní zkouším rukou pohnout, ale marně, je
to zrezlé. Vylezu z pod jeřábu a poručím si kladivo. Nečekaně
žádné nemáme, všichni se zas škrabou na bradě. Vezmu teda
menší špalek a jemně několikrát udeřím do páky. Motor je
odpojený, můžem pokračovat. Přední náprava jeřábu moc
nespolupracuje, sjíždí bokem z nájezdů, tak ještě stavím
dřevěný nájezd, ať není další problém. Přední náprava na
zemi, zbývá jen zadní. Ve chvíli, kdy se zadní náprava dostane
na nájezdy, jeřáb se rozjede, oje jeřábu se zapíchne do zadní
části traktoru, do pneumatiky, a celý traktor posune o 3m dál a
ještě napříč. Traktorista lehce vystrašený, ale jeřáb je
dole a tím to pro nás končí, letíme zpět. Zpáteční cesta
dobrá, zádrhel nastal opět na hranicích. Jdu vrátit slovenskou
mýtnou krabici. Borec se na ní kouká, otáčí ji, leští ji a
vytýká mi, že je tady a tady poškrábaná, špinavá, kdesi cosi.
S otevřenou pusou na něj civím a říkám, že tu kysnu mu dal
před 7h on! Znejistí, sedne k pc a už tiskne papíry. Kolega
mezitím přehodil karty a pokračujeme přes kopec domů. V půli
kopce dojedeme do kolony stojích kamionů. Zastavíme asi 10m za
kamionem a čekáme. Před námi stojící kamion se rozjede, objede
stojící kolonu a upaluje někam pryč. Ostatní čekáme dál. V tu
chvíli se kolem nás prořítí splašenej blbec s T na spz a
zaparkuje do mezery před nás. Já sem kliďas, ale takovej debil mě
vždycky dostane. Ve vytopené kabině oblékám reflexní bundu a
jdu na kus řeči. Ve zkratce, chvíli diskutujeme, co se mi nelíbí,
pak zvyšujeme hlas a ke konci si jen sprostě nadáváme. Prásknu s
jeho dveřma a odcházím. Cesta domů už pohoda, zachumlal sem se
do deky a nechal se dovést až na plac.
Středa odpoledne a já vyrážím s
větrem v zádech do Německa. Než se šoustkama, přes Hradec
Králové, Mladá Boleslav, Mělník, Slaný, dostanu na Šebíka
(hraniční přechod u Chomutova), je hodina před půlnocí a na
silnici jen pár aut. Po dvouproudé silnici okolo Chomutova letím
na doraz, cesta mokrá, asi i nasolená. Silnice začíná stoupat,
předjíždím první pomalu jedoucí kamion. V půli kopce začíná
být levý pruh takovej bílej, jakoby zasněženej. Nevadí,
předjíždím další pomalu jedoucí kamion. Daf tahá jak šílenej,
takže na sněhu to i trochu prohráblo. Skoro na vrcholu kopce se
silnice zužuje ze dvou pruhů do jednoho. Zákon schválnosti,
zrovna v tomto místě vidím sunoucí se kamion, ale opravdu jede
krokem. V hlavě mi bleskne, že když zastavím za ním, tak ten
kopec už nevyjedu, proto volím cestu menšího zla a přes plnou
čáru a odbočovací pruh jej předjíždím. Na kopci už silnici
poprášená v celé šíři, navíc pod ní led, čili když
sešlápnu plný plyn, nic se neděje, kontrola prokluzu mě má
pevně v hrsti. Na rovině to nejde rozjet na víc než 70 a to samé
věděl řidič Octavie, který upaloval předemnou. Když vyjedu
další menší kopec, zastavím na vrcholu v autobusové zastávce a
jdu omrknout situaci. V botaskách vyskočím na zasněženou silnici
a podrážkou zkouším, kde to klouže víc. Černé koleje ve sněhu
jsou pokryty ledem, čili kloužou hodně. Ale led pokrytý vrstvou
sněhu klouže mnohem míň. Fajn, letím dám, po sněhu. Mou
spanilou jízdu přerušuje kolona pomalu jedoucích vozidel. Ale
opravdu pomalu jedoucí. Na silnici trocha sněhu a ledu a rázem
všichni uháníme závratnou rychlostí 15-20kmh. Asi 3km jsem
součástí kolony, ale na první větší rovince sešlápnu plyn a
kolonu aut, kterou vedl polský kamion s vyděšeným řidičem,
předjíždím. Dalších 20km klid, až moc podezřelý, zamnou
nikdo, předemnou nikdo, a do protisměru taky nikdo nejede. V dalším
kopci už vím, proč tomu tak je. Přibližně kilometr předemnou
stojí v kopci kamion, který se nemůže vyškrábat nahoru a
zablokoval celou silnici. Osobáci se otáčí a volí vedlejší
silnice, my s kamiony trpělivě vyčkáváme a krafeme do vysílačky.
Protože stojím do kopce, po chvíli lezu ven, vytahuju balíček se
solí a sypu půl metru silnice za hnacíma kolama. Stojíme dlouhých
40 minut. Kamiony se pomalu rozjíždí. Já nejprve couvl půl metru
dozadu, na rozsolený kousek silnice a pak se s pomocí uzávěrky
bez problémů rozjíždím. Následují už jen 3h nudné cesty po
dálnici, parkuju 80km od nakládky.
Ráno mě vzbudí slunce prosvítající
přes firháňky. Posnídám, mrknu do navigace a vyrážím. Sjedu z
dálnice a zbývá mi 40km na místo. Letmo prohléhnu trasu v
navigaci a vše vypadá dobře. Taková chyba... Ujedu 8km, navigace
zahlásí „odboč doprava“, ale vpravo zákazová značka pro
kamiony. O kousek dál zastavím na malém plácku a znova listuju v
navigaci. Měl sem přece jet po silnici první třídy, tak jakejpak
zákaz. Po chvíli už vidím, kde je problém. Nevšiml sem si, že
mě navigace sice vede dobře, ale asi 4km vedle té silnice, po
které sem chtěl jet. Tak se otáčím a na druhej pokus už chytám
dobrej směr. U městečka, kde mám nakládat, to opět beru
zkratkou, ať nemusím okolo dokola. Vyjedu v půli města. Značky
povídají, že doprava zákaz kamion s vyjímkou dopravní obsluhy a
zásobování. Já jedu nakládat, tak tam snad můžu. Opět sem si
nevšiml, že okolo města je docela pěkný obchvat. Já se místo
toho ženu přes město. A to docela nadrzo, ani nevím jak, ale
najednou jedu mezi auty, po náměstí, okolo radnice. Safra, rychle
pryč odtud, než si mě někdo všimne. Necelý kilometr od centra
nalézám firmu, kde mám nakládat. Otočím se na betonovém
plácku, na kraji stojí stroj Fuchs, který mám nakládat, takže
sem správně. Během chvíle přichází vedoucí „projektu“ a
vyptává se po povolení. Ze složky vytáhnu povolení na trasu,
avšak vedoucí kroutí hlavou a povídá, že to je špatná trasa.
Povolení je na opodál vedoucí dálnici, ale na 40km úsek z firmy
na dálnici se nevztahuje. Je 12h a začínáme řešit vzniklý
problém. Ve 20h je mi jasné, že dnes se už nic dít nebude.
9h ráno, na telefon přichází SMS.
Nakládka zrušena, mám přejet jinam. Zvedám kotvy a letím od
Erfurtu na nakládku do Kasselu. Pár kilometrů před Kasselem
pozoruju, že navigace mate sama sebe. Občas vede do lesa, občas
nevede vůbec, stále přepočítává, zvláštní. Pomalu projíždím
předměstím a dostávám se do malé průmyslové a obytné zóny.
Všude baráky, hromada aut, sem tam nějaká hala. Navigace stále
zmatená, tak se pomalu proplétám mezi auty až do místa, kde je
to opravdu úzké. Dvě auta stojí naproti sobě přes silnici, ale
mezera mezi nima je sotva na kamion. Mám tu nakládat bagr široký
3m, čili zpátky tudy asi neprojedu. Odstavím kamion bokem na ulici
a pěšky se jdu projít a podívat, kde je firma a kudy se k ní
dostanu. Za 10 minut se vracím, otáčím se vedlejší ulicí
dojíždím k dealerovi stavební techniky. Před dílnou mě vítá
asi nejvyšší majitel. Říkám, že si jedu pro bagr a on mě bere
na dílnu, abych si jej prohlídl. Z kapsy tahám metr a přeměřuju
šířku toho patnácti tunového drobka. Naměřím přesně 300cm.
V pořádku, jdu ven, vše nachystám a bagr najíždí. Když
strojník odchází, povídá mi, že klíče od bagru dostanu spolu
s dokumenty. Následuje 20 minut řetězování a jdu pro papíry.
Tady jméno, tady poznávací značky, tu podpis a spolu s majitelem
jdeme ven. Ten z kapsy vytahuje foťák a fotí si kamion ze všech
stran. Když fotí zezadu, volá mě k němu a říká mi, ať si
očistím lehce znečištěné reflexní tabulky, rozšířené
poziční desky a pozičky. Když to prý bude vypadat, že se o auto
starám a že všechno bude čisté a pěkné, tak je menší
pravděpodobnost, že mě zastaví policie. Dobrá rada, beru hadru a
odpředu až dozadu setřu všechny pozičky, světla, SPZtky.
Nafoukám vzduch a vyrážím. Hned na druhé křižovatce mě trklo,
že papíry mám sice v pořádku, ale klíče sem nedostal, tak
otočit a zpátky. Majitel velice děkuje, prý na ně zapomněl.
Stane se. Je pátek, 13h, já vyjíždím z Kasselu a mířím na
Rozvadov. Nálada je všelijaká, hlavně kvůli tomu, že místo
vykládky je poblíž Českých Budějovic. Na dálnici i s 3m na
šířku pohoda. Ve zúžených místech mám trochu obavy, ale vše
jde dobře. Když je můj pruh trochu úzčí, jedu raději přes dva
pruhy, však stejně na 80tce jedu 85, tak teoreticky by mě nikdo
předjíždět neměl. Po tmě přejíždím přes Rozvadov a mířím
ke kamarádovi do Holýšova, kde budu trávit víkend. /jestli jste
pravidelní čtenáři s dobrou pamětí, určitě vás napadlo, že
i minulý rok v lednu jsem dělal neplánovaně víkend v Holýšově,
letos jen o týden později/ Ve 20h odstavuji kamion vedle tří
italských střel a víkend může začít.
V pondělí ráno upaluju v závěsu za
kamarádem Zdeňkem, z Holywoodu až do Písku. Musel na nás být
zajímavý pohled, v popředí velice pěkně osvícené Iveco a pár
metrů za ním rozblikaný nadměr. V 8h stojím na autobusové
zastávce kousek za Budějicemi a čekám na zákazníka, skládat se
prý bude někde u cesty. Po půl hodině konečně přijíždí,
popojíždíme 2km dál a zastavujeme na hlavní silnici. Pán
povídá, že mám sednout k němu do auta a že se pojedem podívat,
kde se to bude skládat. Hned na začátku vidím problém, sjezd z
hlavní silnice na vedlejší je velice ostrý, nejsem si jistý,
jestli se tam protáhnu, ovšem nikdo z těch šašků okolo nechce o
vykládce na asfaltovou silnici ani slyšet. Na vykládce místa
dost, tak jedeme zpět k autu. Zvednu auto na měchách, návěs
taky, a pomalu přejíždím zlom. Slyším, jak podvalník škrábe
o zem, ovšem jeden šašek klečí vedle něj a říká, že se to
jen lehce dotýká a že mužu jet. Já, blbec blbá, mu věřím a
pokračuju. Když se dostanu přes kritické místo, jdu se podívat,
jak je to lehce škráblé. Málem mě mrdlo. Oba horní díly
blatníků na tahači vyškublé z držáků. Ochranná příška pod
podvalníkem posunutá na levé straně o 5cm, ale na pravé straně
o 30cm! Opět sprostě nadávám přes celé jižní čechy. Fakt
parádní začátek roku, auto doškubané ze všech stran. Jeden
jouda povídá, že sem podvalníky normálně jezdí. Ptám se tedy,
jak podle něj vypadá normální podvalník. Chvíli se cuká a pak
z něj vypadne, že tu byla 2x Tatra s normálním vysokám návěsem.
Celej rudej, nasranej, raději lezu do kabiny, protože sem opravdu
nasranej! Sjedu trochu níž, na místo vykládky. Vše rozvážu,
uklidím a prý se mám jet osobákem podívat, kudy pojedu pryč,
když tamtudy to asi nepůjde. Jezdíme po hrázích rybníka, všude
úzká cesta lemována stromy. Jouda, co mě veze, povídá, že tudy
jezdí kamionem normálně. Když ovšem dojedeme do dvou ostrých
zatáček, které na 100% nemůžu projet, tak se jej ptám, čím
tady jezdí. Odpověděl, že nákladní auto s vlečkou. To je sice
strašně pěkny, ale mezi vlečkou a návěsem je dost podstatný
rozdíl, co se týká poloměrů otáčení. Prostě tam, kam se dá
zajet s vlečkou, se návěs nestočí. Jedem tedy jinudy, krom pár
míst by to neměl být problém. A taky že jo, krom dvou zatáček
a jedné silné větve to bylo víceméně bez problémů, když tedy
nepočítám malé větvičky, které doškrábaly kabinu ze všech
stran. Když celá tahle debilní vykládka skončí, mám oproti
původnímu plánu 2h zpoždění. A jelikož mám nakládku v
Rakousku, která je vzdálená přes 300km, tyhle 2 hodiny budu
později chybět. Mířím na Dolní Dvořiště a do Rakous. Na
přechodu omylem přehlížím značku omezující rychlost na 30kmh,
tak to tam burácím přibližně 55 a co čert nechtěl, za rohem
rakouský policista. Postarší pán, podívá se na mě, nasadí
drsný výraz a rukou mi naznačuje, abych zpomalil a jel opravdu
těch 30. Děkovně mávám, stírám pot z čela a upaluju pryč.
Prolítnu Linz a po dálnici mířím jakoby směrem na Německo.
Navigace píše, že za 20km budu sjíždět směrem na Graz. Beru na
vědomí. Ovšem mezitím svačím, nějaká ta SMS a když opět
procitnu, vidím v navigaci napsáno „za 10m odbočte doprava“.
Zvednu oči, otočím hlavou doprava, ale pruh pro odbočení dávno
skončil. Doprkna. Jedu necelý 1,5km na další sjezd, otáčím se
a valím zpět. Tentokrát se na odbočení pekelně soustředím,
každou značku čtu raději 3x. A tak povedlo se, na podruhé už
jedu správně. Necelou hodinu před Grazem se dozvídám, že dnes
už naložit nestihnu, chybí mi ony dvě hodiny, které sem prodrbal
s blbcema na rybníku.
V 7 ráno stojím na nakládce. Naběhnu
do kanceláře a tam jeden chlapík, který nemá s přepravou zboží
nic společného, tak čekám na kolegu. Po 5 minutách se objevil,
vybavíme papíry a jdu hledat vedoucího skladiště. Pan vedoucí,
příjemnej postarší člověk, ale anglicky ani slovo. Což v jeho
případě vůbec nevadilo, on na mě německy, já na něj česky a
na všem jsem se během dvou vět domluvili. Prostě, když se dva
lidé chtějí domluvit, tak se domluví. Práksne mi na podval
„střeva“, která půjdou do nějakého „našeho“ třídiče.
Na zub ještě 2 palety. Vše pěkně svážu, vedoucí to
zkontroluje a při odchodu povídá, že nahoře těch „střev“
je plachta a v plachtě je kýbl vody, tak ať to někde nevyleju na
chodník. Jasné pane, popojedu 10m, skočím na brzdy a voda letí z
plachty dolů. Mrknu do zrcátka a vedoucí zvedá palec nahoru.
Mávnu a jedu pryč. Přes Vídeň, Mikulov a Brno se dostávám až
na Rohlenku, kde musím dělat pauzu. Jídlo se mi chystat nechce,
tak lezu do mekáče na něco dobrého. 45 minut pryč, tak razím
dál. Skládám okolo 15h ve Šternberku. Teda, skládá mě velká
desta, vyložení trvá sotva 20 minut i s papírama. Poté poprázdnu
na plac a domů.
Ve středu ráno jedu na firmu,
odevzdat papíry a trochu popravit škody...
Čtvrtek odpočinkový den...
Pátek začal dobře, v 11h sedám za
volant a jedu na nakládku. Cestou nááhodou potkávám kolegu, tak
ještě přibrzdíme na oběd. Šoutkama dojedu až kousek za Lipník
nad Bečvou. V místní JZD na mě čeká bagrista s bagrem. Naložili
jsme dvě lopaty, poté bagr. Bagrista správnej kolík, prý „nechám
ti klíče v zapalování, kdyby se ti to pohlo nebo to zklouzlo
dolů, tak ať si s tím můžeš zase najet“. S úsměvem a přáním
pěkného víkendu se loučíme. Naházím pár kurtů, řetězů a
mažu k Mohelnici. Vykládka na staveniští. Za zády mi stojí
nějakej jouda a pořád do mě reje, že ten řetaz tak nemá být,
tak kurta má být naopak. Ignoruju ho, vše poschovávám a hledím
si svého. Bagr sjel hned, ale 15 minut čekám, než někdo doveze
řetěz, pomocí kterého složíme ty dvě lopaty. Kilometrové
couvání z úzké uličky bylo třešničkou na dortu toho týdne.
... další článek popisující
uplynulý a další týden bude příští víkend....
Komentáře