Mašiny na prachy...

O práci jindy, dnes o tahačích, aut sem vystřídal až až, tak tady pár postřehů.

Začínal jsem na voze Volvo FH rv.08 a 06 s nejvyšší kabinou, jezdili jsme s otcem ve dvojku, tak ta velká kabina se hodila. Protože to bylo mé první auto, byl jsem nadšený z každé blbosti, co Volvo nabízelo. Časem sem začal vnímat i nedostatky. Nejvíc na celém autě mě štvala horní postel. Prostě a jednoduše zkroucenej drát potáhlej látkou, děs. V jednom autě byl manuál, to byla pila, prostě Volvo. Druhé Volvo bylo v automatu a nad horní postelí byla ještě velká polička. Bohužel i nejvyšší kabina byla malá, dole na posteli málo místa, nahoře sem se taky sotva otočil, skříněk bylo dost, ale o velikosti by se dalo polemizovat. A ten automat, byl komfortní, ale mělo to mouchy.

Poté to začalo, dělal jsem střídače a tahal cisternu. Díky šetření hmotnosti měla všechna auta skoro nejmenší kabinu. Takové Volvo FM, to bylo za trest, tunel přes půl auta, 3 skříňky byly sotva na papíry a brožury, no v pátek sem byl rád, že se jej zbavím... Teď minulej týden sem opět usedl do FH dva roky starého. Z prvotního nadšení sem se rychle vystrašil. Zvyklý z Mercedesu a ze Scanie mě vyděsila velikost kabiny. Nebo spíš její malost. Kartu do tachografu sem mohl zasunovat čelem, jak je ta přední část nahnutá, a ta převodovka... řadí to při 1150ot a nejvyšší 12 stupeň to řadí pří 60 kilometrech, to je strašný.

Pak sem sedl třeba do MAN TGX XLX, čili ta vysoká a úzká kabina. Maj to šikovně vymyšlený kluci z Manu, skříně velky, postel taky velká, v tak malé kabině hooodně prostoru, no super, snad se mi někdy poštěstí ještě v TGX jezdit, a třeba v tom nejvyšším ;) … a ještě musím zmínit TGA, tam mě ohromně bavila převodovka s funkcí Comfort-Shift, to je největší luxus. Levá noha se fláká, žádná spojka, jen tlačítko na řadící páce, škoda, že to nedělají i ostatní výrobci, to bych i fandil manuálním převodovkám.

Další Mercedes Actros, vždy v automatu, jednou ta nižší a podruhé ta vyšší kabina. Ten vyšší byl rok cca 08 a krom trošku většího hluku a netáhavého motoru parádní auto. Hromada velkých skříněk, postele jedna báseň, sedačky taky dobry, asi nejlepší auto na bydlení. Teď nedávno sem jezdil s tím menší Actrosem, rok 2012 a trochu zklamání. Za ty 4 roky se nic nezměnilo, jen ta převodovka mi dělala vrásky na čele. Motor točil sotva 1300ot a už to řadilo, poslední dvanáctej stupeň se zařadil v 70kmh. Nevím, možná jej jen neumím ovládat a plynem nevědomky dávám povel k řazení, ale těžko říct.

Potom Scania. Všichni hlásají, jak je Scania super a jaká to je značka profesionálů, no já tak nadšenej nebyl. Krom volantu, který se dá nastavit až do klína, a také účinného retardéru není co chválit. Motor tahá jak každej druhej stejně silnej, řadit to taky řadí občas divoce, ale když si člověk pohraje s plynem, tak se dá napovídat převodovce, kdy má zařadit nahoru či dolu, což je prima. Jinak mě teda nic neuchvátilo, Scania stále zůstává vzadu v řadě mezi ostatníma tahounama.

A to nejlepší na konec, víte co? Ano, je to Daf. Už, když jsem jezdil s CFkem, tak sem si to užíval. Kabina velká, skříně taky velky, radost tam bydlet. A co potom v XF? No mě se poštěstilo a měl sem SuperSpaCák, čili to nejvyšší z Holandska. S lepším autem sem snad nejel, příjemně se řídí, posed taky dobrej, úložných prostor tolik, že jsem jej stejně všechen nevyužil, no kam se hrabe Scania. A ta postel, v té se spí líp než doma. No o Dafu bych se tady mohl rozplývat ještě asi 400 slov, ale nebudu vás nudit, až jindy ;)

Komentáře

Anonymní píše…
Já můžu srovnat snad jen staré 95 ATi malá kabina,scanii 124L a scanii R ,Volvo FH čínan a potom Actrose MP1 a MP2...
najezdil jsem s nimi víceméně úplné prd,ale ty postřehy mám taky.
Daf v manuálu velice pěkně řadil,šířka kabiny a postel dobrá,o tom žádná. Nicméně mi hodně vadily sloupky ve dveřích,to je prostě přežitek kterej do moderního auta nepatří,držáky zrcátek a zrcátka taktéž mizerný,volant zbytečně velkej,a nešel mi nastavit tak jak bych potřeboval,plyn utopený v podlaze a krátký,brzdový pedál v podlaze jak z liazky,a zavěšený spojkový pedál? návrat zpět o 20 let,a z plynu a brzdy bolely nohy jak jsem pořád vyvracel chodidlo dopředu.

Scanie,výborný posed,nastavení volantu skvělý,v Topline kabině místa spousty,postele v pohodě. Vadila mi zastaralá palubka a mizerný zrcátka,klepou se,je v nich prd vidět,a manuální převodovka řadí otřesně,všelijaký vůle,synchrony moc nepomáhají,takže dvojí spojka a meziplyn.
Scanie R se mi líbila míň kvůli otřesnému zvuku motoru a vibracím pronikajícím dovnitř na volnoběh a hůř tahala.

Mercedes fajn auto,výhled,postele,prostor v kabině,ovladatelnost,i zrcátka super,vadila mi netahavost motoru a pomalost řazení,byl tam joystick se spojkou a to čekání na přeřazení je děs,pak mi taky vadila nečitelnost řízení, ten megaspace se hodně houpe a nemám cit od kol a podvozku takový jako třeba u scanie či dafa

Volvo FH číňan se mi líbil,protor v kabině mi nevadil,postele hrozný,automat ve spojení se 460 motorm byl perfektní,tichej,řadilo to super a táhlo jako kat,druhé volvo 420 v manuálu už je lenoch,řazení podobně mizerný jak ve scánii,ještě jde ztuha a je nepřesný. Sklon čelního skla mi nevadil,vadilo mi silné houpání kabiny na 4 měchách.

Subjektivně mi nejvíc vyhovovala stará scánie 420,sice drncací uskákaná koza,ale tahoun

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zaměstnanci - velká chyba

Něco starého a náročného končí, něco zase začně...

Vaše facebookové otázky a mé odpovědi...