Mašiny na prachy...
O práci jindy, dnes o tahačích, aut
sem vystřídal až až, tak tady pár postřehů.
Začínal jsem na voze Volvo FH rv.08 a
06 s nejvyšší kabinou, jezdili jsme s otcem ve dvojku, tak ta
velká kabina se hodila. Protože to bylo mé první auto, byl jsem
nadšený z každé blbosti, co Volvo nabízelo. Časem sem začal
vnímat i nedostatky. Nejvíc na celém autě mě štvala horní
postel. Prostě a jednoduše zkroucenej drát potáhlej látkou, děs.
V jednom autě byl manuál, to byla pila, prostě Volvo. Druhé Volvo
bylo v automatu a nad horní postelí byla ještě velká polička.
Bohužel i nejvyšší kabina byla malá, dole na posteli málo
místa, nahoře sem se taky sotva otočil, skříněk bylo dost, ale
o velikosti by se dalo polemizovat. A ten automat, byl komfortní,
ale mělo to mouchy.
Poté to začalo, dělal jsem střídače
a tahal cisternu. Díky šetření hmotnosti měla všechna auta
skoro nejmenší kabinu. Takové Volvo FM, to bylo za trest, tunel
přes půl auta, 3 skříňky byly sotva na papíry a brožury, no v
pátek sem byl rád, že se jej zbavím... Teď minulej týden sem
opět usedl do FH dva roky starého. Z prvotního nadšení sem se
rychle vystrašil. Zvyklý z Mercedesu a ze Scanie mě vyděsila
velikost kabiny. Nebo spíš její malost. Kartu do tachografu sem
mohl zasunovat čelem, jak je ta přední část nahnutá, a ta
převodovka... řadí to při 1150ot a nejvyšší 12 stupeň to řadí
pří 60 kilometrech, to je strašný.
Pak sem sedl třeba do MAN TGX XLX,
čili ta vysoká a úzká kabina. Maj to šikovně vymyšlený kluci
z Manu, skříně velky, postel taky velká, v tak malé kabině
hooodně prostoru, no super, snad se mi někdy poštěstí ještě v
TGX jezdit, a třeba v tom nejvyšším ;) … a ještě musím
zmínit TGA, tam mě ohromně bavila převodovka s funkcí
Comfort-Shift, to je největší luxus. Levá noha se fláká, žádná
spojka, jen tlačítko na řadící páce, škoda, že to nedělají
i ostatní výrobci, to bych i fandil manuálním převodovkám.
Další Mercedes Actros, vždy v
automatu, jednou ta nižší a podruhé ta vyšší kabina. Ten vyšší
byl rok cca 08 a krom trošku většího hluku a netáhavého motoru
parádní auto. Hromada velkých skříněk, postele jedna báseň,
sedačky taky dobry, asi nejlepší auto na bydlení. Teď nedávno
sem jezdil s tím menší Actrosem, rok 2012 a trochu zklamání. Za
ty 4 roky se nic nezměnilo, jen ta převodovka mi dělala vrásky na
čele. Motor točil sotva 1300ot a už to řadilo, poslední
dvanáctej stupeň se zařadil v 70kmh. Nevím, možná jej jen
neumím ovládat a plynem nevědomky dávám povel k řazení, ale
těžko říct.
Potom Scania. Všichni hlásají, jak
je Scania super a jaká to je značka profesionálů, no já tak
nadšenej nebyl. Krom volantu, který se dá nastavit až do klína,
a také účinného retardéru není co chválit. Motor tahá jak
každej druhej stejně silnej, řadit to taky řadí občas divoce,
ale když si člověk pohraje s plynem, tak se dá napovídat
převodovce, kdy má zařadit nahoru či dolu, což je prima. Jinak
mě teda nic neuchvátilo, Scania stále zůstává vzadu v řadě
mezi ostatníma tahounama.
A to nejlepší na konec, víte co?
Ano, je to Daf. Už, když jsem jezdil s CFkem, tak sem si to užíval.
Kabina velká, skříně taky velky, radost tam bydlet. A co potom v
XF? No mě se poštěstilo a měl sem SuperSpaCák, čili to nejvyšší
z Holandska. S lepším autem sem snad nejel, příjemně se řídí,
posed taky dobrej, úložných prostor tolik, že jsem jej stejně
všechen nevyužil, no kam se hrabe Scania. A ta postel, v té se spí
líp než doma. No o Dafu bych se tady mohl rozplývat ještě asi
400 slov, ale nebudu vás nudit, až jindy ;)
Komentáře
najezdil jsem s nimi víceméně úplné prd,ale ty postřehy mám taky.
Daf v manuálu velice pěkně řadil,šířka kabiny a postel dobrá,o tom žádná. Nicméně mi hodně vadily sloupky ve dveřích,to je prostě přežitek kterej do moderního auta nepatří,držáky zrcátek a zrcátka taktéž mizerný,volant zbytečně velkej,a nešel mi nastavit tak jak bych potřeboval,plyn utopený v podlaze a krátký,brzdový pedál v podlaze jak z liazky,a zavěšený spojkový pedál? návrat zpět o 20 let,a z plynu a brzdy bolely nohy jak jsem pořád vyvracel chodidlo dopředu.
Scanie,výborný posed,nastavení volantu skvělý,v Topline kabině místa spousty,postele v pohodě. Vadila mi zastaralá palubka a mizerný zrcátka,klepou se,je v nich prd vidět,a manuální převodovka řadí otřesně,všelijaký vůle,synchrony moc nepomáhají,takže dvojí spojka a meziplyn.
Scanie R se mi líbila míň kvůli otřesnému zvuku motoru a vibracím pronikajícím dovnitř na volnoběh a hůř tahala.
Mercedes fajn auto,výhled,postele,prostor v kabině,ovladatelnost,i zrcátka super,vadila mi netahavost motoru a pomalost řazení,byl tam joystick se spojkou a to čekání na přeřazení je děs,pak mi taky vadila nečitelnost řízení, ten megaspace se hodně houpe a nemám cit od kol a podvozku takový jako třeba u scanie či dafa
Volvo FH číňan se mi líbil,protor v kabině mi nevadil,postele hrozný,automat ve spojení se 460 motorm byl perfektní,tichej,řadilo to super a táhlo jako kat,druhé volvo 420 v manuálu už je lenoch,řazení podobně mizerný jak ve scánii,ještě jde ztuha a je nepřesný. Sklon čelního skla mi nevadil,vadilo mi silné houpání kabiny na 4 měchách.
Subjektivně mi nejvíc vyhovovala stará scánie 420,sice drncací uskákaná koza,ale tahoun