18 měsíců za volantem ... a co z toho?
Pracovat v dopravě, to je momentálně
asi nejhorší obor, jakej se dá vybrat. Bohužel, když tam táhne
srdíčko, nedá se svítit. Troufám si říct, že jsem za ten rok
a půl už něco málo zažil, tak to trochu rozvedu ...
Vozový park: Většinou jsem jezdil s
pěknými auty (po technické stránce), ale jednou to tak slavné
nebylo. Mnozí tuší. Ale i na tu bídu to bylo auto, které
neohrožovalo ani mě, ani ostatní účastníky. Dají se potkat i
horší případi, kteří mají opravdu odvahu vyjet se šrotama na
silnici. Poznámka pro mladý zasněny truckery: vystřídal jsem
docela dost aut, ani jedno nebylo v plné palbě, ani s rampama a
tak, takže sněte dál, možná budete mít víc štěstí, než já
...
Jednání: Taky docela zajímavé téma.
Většinou bylo jednání ze strany zaměstnavatele v pořádku, ale
taky se „poštěstilo“ a byl sem u vedení v nemilosti za něco,
za co jsem nemohl. Čert to vem, jinde to bylo lepší, tak proč to
řešit. Ovšem občas byla na facku i komunikace se zákazníkem,
dispečer naslibuje hory doly, já tam potom přijedu a zákazník po
mě řve, kde se flákám, že už sem tady měl dávno být. To mě
nasralo, řešil sem to přímo se zákazníkem i s dispečerem.
Klasický stav, dispečer mě prý nahlásil na odpoledne, ale
zákazník mi tvrdil, že jsem tam měl být už ráno. A za kreténa
sem byl samozřejmě já.
Výplata: Částky uvádět nebudu, ale
i když sem občas lítal jak blbej, za celej rok a půl sem neměl
víc jak 30 tisíc. To jen pro ty, co si myslí, že ježdění je
zlatej důl, tak není. Jinak výplata se skládá ze základní mzdy
(cca 10-12 tisíc čistého) a zbytek je různý. V jedné firmě je
pár korun za odjetý kilometr, jinde je nějaké % z fakturace. Oba
tyto způsoby jsou nezákonné, ale jsou v 90% českých firem
(řidič nesmí být odměňován tak, aby jej to nutilo porušovat
předpis o maximální době řízení a podobně). Někde se platí
v pochybné hodinové sazbě, taky nic moc. Někde se dá vidět, že
firmy platí tzv. diety. Diety nemají tvořit výplatu, avšak jsme
v dopravě, takže to nikoho nezajímá. Ti, co jezdí na % nebo na
Kč/km, diety nedostávají, avšak musí podepsat papír, kde stojí,
že diety přebrali v plné výši, pěkný, že? … Čili skoro
všichni jezdíme oficiálně za 10 000 Kč a to když podělíte
třeba 240 odpracovanými hodinami, nic pěkného nevyjde. Tudíž na
nemocenské je to taky bída. Jak s oblibou říkají řidiči, i
uklízečka je líp zaplacená, než my.
Jezdil jsem na plachtovém návěsu,
poté na silocisterně a pak zase na plachtě, a to vše jen
vnitrostátně. Trochu smutný je, že za ten rok toulání po
domovině jsem byl zastaven policií jen jednou, dostal jsem v Opavě
od MP pokutu za parkování. Proč si na to stěžuju? Protože celý
rok jsem často jezdil úseky, kde byl zákaz kamionům, nikdy mě
nikdo nezastavil. Párkrát jsem jel i přetížený (max hmotnost
48t, já měl 55t) a s klidem sem to vzal zákazem pro vozidla těžší
12t. Nikdy nikdo. Od novéhu roku jsem začal jezdit za hranice a
zabezpečoval každý náklad, bez ohledu na váhu či rozměry.
Někdy zbytečně, ale vždycky je lepší projevit alespoň snahu,
když vás třeba kontroluje německý policista... Konečně minulý
týden, MP v Jilovém mi naměřila vysokou rychlost v obci. Neříkám
půl slova, zasloužil jsem si to. A zasloužil jsem si mnohem víc,
za ten rok. Když si vzpomenu, kolik nákladů jsem převezl bez
jakéhokoliv zabezpečení, a nikdy mě nikdo nezkontroloval, smutné.
A daleko smutnější je to, že já mám ještě docela rozum, takže
náklad, který byl nestabilní, jsem zabezpečil. Avšak několikrát
jsem od kolegů slyšel, že jsem vůl, že tohle se zabezpečovat
nemusí, že se to nemůže hnout a tak.
A teď? Žádná plachta a ježdění
za hranice, to nechám mladším, jak s oblibou říkám.
Ono to ježdění není špatné, ale
začal jsem jezdit ve špatné době. Dopravci chtějí, aby řidiči
jezdili na dva týdny pryč a potom na víkend domů, nebo na tři
týdny a víkend domů. Tak pořád dokola. A za 25 000 Kč. Najde se
hromada řidičů, co sklopí uši a valí. Tak valte, hoši, ale
beze mě ...
Ale nemůžu všechny firmy házet do
jednoho pytle, to určitě ne. Každá má to svoje a někde vše
funguje tak jak má, ale je to makačka se tam dostat a každý taky
máme jiné požadavky, takže to, co se líbí mě, se nemusí líbit
někomu jinému. Ale to je mi fuk, ať si všichni lítaj ven, za pár
šlupek, ale pak ať nenadávají, že si s
manželkou/přítelkyní/dětma doma skoro vykají, jak málo se
vidí. Pár lidem jsem řekl, ať se na to vykašlou a jdou jezdit
jinam, kde bude líp, než momentálně je. Ale klasický Čech
pořád bude nadávat, ale pro změnu neudělá nic. /tak trochu
naznačuju, proč jsem za jeden rok vystřídal 3 firmy/.
Trocha k zamyšlení… a budu rád za
vaše komentáře...
A třeba příště konečně něco o
mé nynější práci :)
Komentáře
Držím palce :)