18 měsíců za volantem ... a co z toho?

Pracovat v dopravě, to je momentálně asi nejhorší obor, jakej se dá vybrat. Bohužel, když tam táhne srdíčko, nedá se svítit. Troufám si říct, že jsem za ten rok a půl už něco málo zažil, tak to trochu rozvedu ...

Vozový park: Většinou jsem jezdil s pěknými auty (po technické stránce), ale jednou to tak slavné nebylo. Mnozí tuší. Ale i na tu bídu to bylo auto, které neohrožovalo ani mě, ani ostatní účastníky. Dají se potkat i horší případi, kteří mají opravdu odvahu vyjet se šrotama na silnici. Poznámka pro mladý zasněny truckery: vystřídal jsem docela dost aut, ani jedno nebylo v plné palbě, ani s rampama a tak, takže sněte dál, možná budete mít víc štěstí, než já ...

Jednání: Taky docela zajímavé téma. Většinou bylo jednání ze strany zaměstnavatele v pořádku, ale taky se „poštěstilo“ a byl sem u vedení v nemilosti za něco, za co jsem nemohl. Čert to vem, jinde to bylo lepší, tak proč to řešit. Ovšem občas byla na facku i komunikace se zákazníkem, dispečer naslibuje hory doly, já tam potom přijedu a zákazník po mě řve, kde se flákám, že už sem tady měl dávno být. To mě nasralo, řešil sem to přímo se zákazníkem i s dispečerem. Klasický stav, dispečer mě prý nahlásil na odpoledne, ale zákazník mi tvrdil, že jsem tam měl být už ráno. A za kreténa sem byl samozřejmě já.

Výplata: Částky uvádět nebudu, ale i když sem občas lítal jak blbej, za celej rok a půl sem neměl víc jak 30 tisíc. To jen pro ty, co si myslí, že ježdění je zlatej důl, tak není. Jinak výplata se skládá ze základní mzdy (cca 10-12 tisíc čistého) a zbytek je různý. V jedné firmě je pár korun za odjetý kilometr, jinde je nějaké % z fakturace. Oba tyto způsoby jsou nezákonné, ale jsou v 90% českých firem (řidič nesmí být odměňován tak, aby jej to nutilo porušovat předpis o maximální době řízení a podobně). Někde se platí v pochybné hodinové sazbě, taky nic moc. Někde se dá vidět, že firmy platí tzv. diety. Diety nemají tvořit výplatu, avšak jsme v dopravě, takže to nikoho nezajímá. Ti, co jezdí na % nebo na Kč/km, diety nedostávají, avšak musí podepsat papír, kde stojí, že diety přebrali v plné výši, pěkný, že? … Čili skoro všichni jezdíme oficiálně za 10 000 Kč a to když podělíte třeba 240 odpracovanými hodinami, nic pěkného nevyjde. Tudíž na nemocenské je to taky bída. Jak s oblibou říkají řidiči, i uklízečka je líp zaplacená, než my.

Jezdil jsem na plachtovém návěsu, poté na silocisterně a pak zase na plachtě, a to vše jen vnitrostátně. Trochu smutný je, že za ten rok toulání po domovině jsem byl zastaven policií jen jednou, dostal jsem v Opavě od MP pokutu za parkování. Proč si na to stěžuju? Protože celý rok jsem často jezdil úseky, kde byl zákaz kamionům, nikdy mě nikdo nezastavil. Párkrát jsem jel i přetížený (max hmotnost 48t, já měl 55t) a s klidem sem to vzal zákazem pro vozidla těžší 12t. Nikdy nikdo. Od novéhu roku jsem začal jezdit za hranice a zabezpečoval každý náklad, bez ohledu na váhu či rozměry. Někdy zbytečně, ale vždycky je lepší projevit alespoň snahu, když vás třeba kontroluje německý policista... Konečně minulý týden, MP v Jilovém mi naměřila vysokou rychlost v obci. Neříkám půl slova, zasloužil jsem si to. A zasloužil jsem si mnohem víc, za ten rok. Když si vzpomenu, kolik nákladů jsem převezl bez jakéhokoliv zabezpečení, a nikdy mě nikdo nezkontroloval, smutné. A daleko smutnější je to, že já mám ještě docela rozum, takže náklad, který byl nestabilní, jsem zabezpečil. Avšak několikrát jsem od kolegů slyšel, že jsem vůl, že tohle se zabezpečovat nemusí, že se to nemůže hnout a tak.

A teď? Žádná plachta a ježdění za hranice, to nechám mladším, jak s oblibou říkám.

Ono to ježdění není špatné, ale začal jsem jezdit ve špatné době. Dopravci chtějí, aby řidiči jezdili na dva týdny pryč a potom na víkend domů, nebo na tři týdny a víkend domů. Tak pořád dokola. A za 25 000 Kč. Najde se hromada řidičů, co sklopí uši a valí. Tak valte, hoši, ale beze mě ...

Ale nemůžu všechny firmy házet do jednoho pytle, to určitě ne. Každá má to svoje a někde vše funguje tak jak má, ale je to makačka se tam dostat a každý taky máme jiné požadavky, takže to, co se líbí mě, se nemusí líbit někomu jinému. Ale to je mi fuk, ať si všichni lítaj ven, za pár šlupek, ale pak ať nenadávají, že si s manželkou/přítelkyní/dětma doma skoro vykají, jak málo se vidí. Pár lidem jsem řekl, ať se na to vykašlou a jdou jezdit jinam, kde bude líp, než momentálně je. Ale klasický Čech pořád bude nadávat, ale pro změnu neudělá nic. /tak trochu naznačuju, proč jsem za jeden rok vystřídal 3 firmy/.

Trocha k zamyšlení… a budu rád za vaše komentáře...

A třeba příště konečně něco o mé nynější práci :)

Komentáře

Unknown píše…
Takže s ježděním jsi úplně skončil? :-)
Gepas píše…
Kdepak, zatím jezdím dál :)
Unknown píše…
Za mě takto... je mi jasné, že to není zlatý důl, ale když si to vezmeš kolem a kolem, které zaměstnání je? A kolik lidí ho dělá? Ale jak píšeš, když srdíčko táhne, nedá se svítit ;) Co se vysněného tahače týče, tak každý mladý ,, skorokamioňák'' nějaký svůj malý sen má, a neříkej, že ty jsi nemél ;) Já mám taky svůj ideál, a je mi jasné, že nikdy nic takového mít nebudu (Volvo VNL 780), pokud se mi někdy splní moje přání, sedět sám za ,, velkým volantem'' tak budu rád i za to Volvo F12 . Ale co chtěl básník říci.... i pro všechny ostatní, nějakou dobu už toto téma aktivně sleduju na internetu, v časopisech a tak dál, a můžu jen souhlasit s Gepasem. Čili, rád budu tvé příběhy dále číst, a snad jednou, až dostuduju, rozšířím řady řidičů. Takže Gepy, ať ti házej klacky pod nohy jak chtějí, jdi si za svým snem, a jednou třeba budeš mít to štěstí, a budeš řídit nějakého krasavce v plné palbě s velkým grilem na čumáku ;)
Unknown píše…
Ještě bych dodal v dobré firmě s pohodovým šéfem ;)
Anonymní píše…
Dost změna v tom ,co jsme od tebe zatím četli.Ne tím co popisuješ.Tohle je tady k dočtení skoro všude a asi žádná novinka.Většinou to každý schytal,že nemá brečet a stěžovat si.Jen každý tušil,že budeš mít podobné problémy,ale nemluvíš o nich.Dělám si hodně dlouho obrázek o tom,jak to v dopravě vypadá a přesně ten jsem si udělal.Ale já vycházím z toho,že jsi to prostě vzal jako sbírání zkušeností a praxe,bez které Tě žádná dobrá firma stejně nevezme.Proč je základní mzda v dopravě tak nízká,tak to už se tady taky probíralo,včetně petice za její zvýšení.A zase spousta odpůrců,kterým to vyhovuje.Odloučení od rodiny,přátel ti peníze nevykompenzují.Nenahradí se to ničím.18 měsíců za volantem a co z toho ? No tak jsi určitě zkušenější než na začátku a každý odježděný kilometr a nová situace Tě dělá pro jinou firmu zajímavějším.Sbíráš zkušenosti,pozitivní i negativní a za sebe říkám,že z tebe je cítit fakt velký přehled a schopnost ty situace řešit.Na to ostatní sám nestačíš...tzn.změnit poměry v dopravě. To je opravdu na hromadnou akci.Ale podle mně,ať to ale nezní pateticky,jsi jeden z těch,který na to má potenciál.A na druhou stranu,věř nebo nevěř....v jiných oborech to není se mzdou o mnoho lepší.Opravdu najdeš spoustu případů,které jsou ještě horší,snad jen bez toho věčného rizika pokut.Znám lidi,kteří jsou celý týden na druhé straně republiky přijíždějí domů v sobotu ráno v neděli večer odjíždí zase na týden za 15 000 kč v dělnické profesi.Což neznamená,že nestojí za to usilovat o změny.
Unknown píše…
Každý má svůj cíl, svou představu o tom co chce v životě dělat. Plno z nás jí nemá a tak zkouší různé věci. Pokud nejsou závazky, tak je to jednodušší si vybírat, protože se na nikoho nemusí brát ohled. Jen mě ale udivují lidé, co si neustále stežují jak je jejich práce špatná, apod. ale nic s tím nedělají. Neudělají nic pro to, aby to změnili. Prostě věčně nespokojení.
Držím palce :)
Anonymní píše…
Kdysi býval pracovník od kulaté lopaty "pan řidič" a podle toho také ohodnocen, ale ty časy jsou dááávno pryč a nevrátí se. Táta jezdil 45 let s nejtěžšími náklady (tahač T813 + těžký podval, kdo zná, chápe) a když před pár lety odcházel do důchodu prohlásil "řidič je dnes už jenom děvka, s kterou každý vyjebe - zaměstnavatel platem, policajti, celnicí, dispečer, na nakládce či vykládce, vždy to obsere řidič". Já též jezdím a dávám mu za pravdu. Tento blog jsem vždy rád nakouknul rád početl zkušenosti ať dobré nebo horší a mnohdy to byly pro mne novinky. Jinak k tomu upevňování nákladu - zastávám názor, (opět od otce) že když máš kurty, řetězy apod. - tak je použij. Lepší hodinu kurtovat, než pak půl dne čekat na policajty až mi to spadne. A´vezu co vezu - kurtuju a kibice dobré rádce z vysoka s****. Vždy se zeptám: "pojedeš s tím ty nebo já?" Zmíněné projíždění zákazů - mnohdy nesmyslné značky, nebo prudič co nemá rád kamiony. Jinak hodně štěstí v další práci a s tím spojenou spokojenost.

Populární příspěvky z tohoto blogu

Zaměstnanci - velká chyba

Něco starého a náročného končí, něco zase začně...

Vaše facebookové otázky a mé odpovědi...