B-NL, TMD, STK-ME...
aneb konečně Belgie a Nizozemí,
Truck May Day a technická s emisema...
Poslední víkend před libereckým
srazem, nejvyšší čas udělat něco málo na Dafu. Já přeleštil
celou kabinu, táta mi natřel disky na stříbrno, no o 100% lepší,
než ta rez, co tam byla.
V pondělí budík na půl šestou
ráno, zapřáhnu za osobák vozík a o půl sedmé nakládám v
nedalekém lomu několik set kilogramů štěrku. Jelikož vozík
není sklápěcí, beru lopatu a makám jak barevnej. V 8h kontroluju
firemní telefon, ale žádná zpráva. Tak jdu domů a čekám na
info. Odpoledne už nervózně telefon hypnutizuju a po půl hodině
zvoní. Sláva, vše domluveno, v úterý můžu vyjet.
Další den, sluníčko se škrábe z
poza stromů, já se škrábu z postele a když se mi trochu rozlepí
očička, sedám za volant a vyrážím. Okolo 9h nakládám v
Kostelci n. O., a při úterku pěkně 33 palet a ručním paleťákem.
Vyřídím papíry a pomalu se sunu k Hradci. Jelikož sem línej a
nechtělo se mi kurtovat při nakládce, tak zastavuju u Třebechovic
na pumpě a kurtuju teprve tam. Po 3 týdnech víceméně nekurtování
vytasím 14 kurtů a zmožen padám za volant a pokračuju dál. V
Hradci zastavím u Lidlu, nakoupím si a volám šéfovi. Ten povídá,
že za cca 2h se potkáme v HK. Dobrá tedy, pouštím film a tlačím
housku. Mám dojedeno a jelikož sem vstával brzo, tak usínám. Za
3h mě budí zvonící telefon a vyrážím za šéfem. Asi půl
hodiny si vyměňujeme zážitky z minulých týdnů a já pak
pokračuju dál. U Hořic natankuju naftu, avšak adblue tam nemají,
takže musím na další ONO. Na už dobře známé trase mě
překvapuje nový zákaz před Mimoní. Odbučuju tedy podle značky
na vedlejší silnici a přes sídliště obývané neoblíbenými
lidmi, se dostávám na úzkou cestu přes les. Ujedu pár kilometrů,
ale kromě zajíce u cesty nikde nikdo. Za další kilometr konečně
v prosti směru dva kamiony, takže jedu dobře. Překvapivě, i na
úzké polňačce uprostřed lesa, je semafor řídící dopravu. Při
dlouhém čekání za zelenou přemýšlím nad smyslem tohoto
zařízení a když naskočí červená a já ujedu 100m, hned je mi
to jasné. Cesta široká sotva na kamion, zrcátka mi hladí listí
na větvích, no objížďka pro kamiony jak dělaná. V Chlumci na
pumpě 2 kamiony přede mnou. Prosím kolegu, jestli by mě mohl
pustit, když jdu natankovat jen močovinu. Kolega ochotně souhlasí,
tak poděkuju, předběhnu ho, natankuju a jedu pryč. Další
zastávka na petrovickém Agipu. Ještě že nespěchám, u
prodejních automatů na německé mýto je 6 asi bulharských řidičů
a navzájem si radí, co zmáčknout a tak. Po deseti minutách se
dostanu na řadu, za minutu hotovo a pokračuju dál. Konečně po 3
týdnech vnitra zase na západ. Cesta pomalu ubíhá, sluníčko pálí
do ksichtu, tak to po pár hodinách balím, středa je taky den.
Cíl je jasný, 650km na vykládku v
Antwerpách. Německé dálnice docela odsýpají, až ke Kasselu
teda. Sjížďák, kterým jezdím, je zavřený, vydávám se tedy
po objížďce. Pár kilometrů po dálnici a potom sjet na okresku.
S nejistotou se proplétám venkovem, nalevo pole, napravo les a
přede mnou naštěstí pár kamionů. Objížďka je značená
dobře, ale pořád pozorně koukám na kamiony, abych náhodou
neodbočil někam, kde nemám co dělat. Po 30km nejistoty najíždím
zpět na dálnici, oddechnu si a pokračuju v cestě. Sluníčko
svítí, provoz dobrý, kilometry naskakují, idylka. Okolo 18h jsem
u Antwerp a z dálnice sjíždím do města, kudy to je kratší a
také se vyhnu frekventovanému antwerpskému okruhu. I po půl roce
mě udivuje, jak můžou mít na dvouproudé silnici lemované buďto
trávou, nebo zaparkovanými auty, jak tam může být rychlost
stanovena na 70kmh. Volant mám pevně v ruce, ale často si na víc
jak 50 netroufnu. 12km přes město úspěšně zdoláno, termín
vykládky je sice na ráno, avšak zkouším štěstí a jdu se
zeptat na expedici. Skladník mrkne do databáze, poví mi, že mají
plno a že vykládka se bude konat ráno. Dobrá tedy, jedu na
parkoviště před areál, odkurtuju náklad, přetáhnu vyměněná
kola na návěsu a jdu spát.
Ráno tedy přejedu na rampu, odevzdám
papíry a v kabině čekám na složení. Po hodině a půl hotovo,
adresa nakládky v navigaci, tak můžu vyrazit. 2h cesty a jsem na
nakládce. Nahlásím se na expedici a pán mě posílá do
vedlejšího areálu, kde proběhne nakládka. Přejedu 200m, vyběhnu
do kanceláře, dostanu číslo rampy, můžu couvat. Nájezd na
rampu je ohraničen betonovými kostkami, takže velice opatrně, na
šestej pokus sem tam. Hodinka pryč, na semaforu svítí zelené
světlo, tak ucuknu z rampy, zavřu vrata, vezmu papíry a vracím se
zpět do vedlejšího areálu. Chvíli velkého papírování, podpis
tady, podpis támhle a můžu vyrazit. Teda nemůžu, nemám
zakurtováno. Vytáhnu si plastové rohy, abych neponičil náklad
papíry, přehážu kurty, docela makačka, až je mi horko. Tak teď
můžu jet. Mám hromadu času, tak nasadím ekonomické tempo a po
6h jízdy pauzuju.
Jako ranní ptáče vstávám v 5h a
vyrážím směr Petrovice a Liberec. Přehrknu hranice a po 6km
kolona kamionů, ještě před tunelama. Ve vysílačce slyším, že
před nimi stojí nadměrný náklad spolu s policií, ale že jsou
otevřené, takže za chvíli pojedeme. Projedu tunely a přemýšlím,
kudy je nejlepší cesta do Liberce. Volím pro mě neznámou cestu z
Děčína přes České Kamenice do Nového Boru a dál. Velká
chyba. Už v Děčíně se to zkazilo, dlouhá kolona aut stojící
před semaforem z důvodů výkopových prací. Máme zelenou a
vyjíždíme. Minu semafor, ujedu 30m a v půlce prudkého kopce
stojíme. Nejdřív minutu, potom dvě, tři. Jelikož mám čas,
brýle na očích a hudbu uších, zachovávám klidnou náladu a
ladně se poskakuju do rytmu písně. Další minuta pryč a mi jde
naproti nějakej stavbař ve vestě a s helmou na hlavě.
Pozdravíme se, stavbař říká, že jim tam nějakej kamion vjel na
červenou, nemůže vycouvnout a celé to zablokoval, jestli bych
nemohl kousek couvnout, aby mohli projet osobáci zpět a potom ten
kamion. Já povídám, že můžu, ale že musí jít k návěsu a
rozehnat ty osobáky, co stojí za mnou. Tak chlápek mi ukazuje, já
couvu a dělám místo. Když už jsem bokem, tak čekáme. Za 5
minut konečně přijíždí kamion, který to vše způsobil. Auto
mělo české SPZ, avšak řidič od pohledu vypadal na východňára.
A to jsem si myslel, že červená je v každé zemi stejná, no
očividně asi ne. Další cesta k pláči, všude samý kopec, ostré
zatáčky, nafta tekla proudem. Konečně, když už se blížím k
Liberci, tak mi začne blikat tachograf. Omrknu, kde je problém a
ejhle, mám odjeto 4h20min. To je děs, na myčku mi chybí 15km, ale
já zkejsnu na hodinu před Libercem. Navštívím teda pumpu a
kupuju si dvě plechové piva, když budu na víkend pryč. Jedno
pokládám opatrně do ledničky, druhé trochu míň opatrně. No,
to druhé pivko sem postavil přímo DO kelímku s hořčicí. Po
pauze pokračuju do Napy v Jeřmanicích, kde mají myčku na
kamiony. Už na myčce potkávám celebritu z Moravy, Gugýta se
žlutou Scanii. Chvíli po mě přijel jeden z organizátorů
místního Truck srazu, tak při čekání na mytí všichni natěšeně
vykládáme, jak se těšíme na víkendovou akci. Po dvou hodinách
jsem konečně na řadě, trochu mýdla, trochu chemie a Daf se
krásně leskne. Už bylo taky na čase, návěs to už potřeboval.
Z Jeřmanic zpět do Liberce, odpojit návěs a hurááá do
libereckého pivovaru.
Na place jen já a dva kamiony i s
návěsem. A to jsem si myslel, že dorazím a už tu bude rušno.
Trochu jsem se mýlil, začínalo to zlehka, pár hodin najížděl
občas jeden kamion, ale k večeru se plac zaplňoval čím dál víc.
Další kamiony přijížděly v sobotu, a bylo jich hodně, okolo
110. Když přijel Zdeněk Hodan, vyfasoval jsem leštící pastu a
tak jsem další 2h zkrášloval zašlé nádrže.
No a co napsat k Truck May Day dál?
Víkend popisovat nebudu, to se prostě musí zažít. Spanilá jízda
parádní, jen mě sere, že sem si na myčce zlomil anténu od
vysílačky, takže sem neslyšel ten ruch na CB, kterej bývá taky
záživnej. Poznal jsem pár nových lidí, potkal jsem hromadu
starých tváří, no super sešlost to byla. Nalámal jsem do sebe
neuvěřitelná 4 piva, takže na moje poměry se dá říct, že
jsem docela slušně zachlastal :D … i když na některé
přeborníky v oboru stále nemám, že Gugo? :D
Takže kluci dík, moc jsem si to užil,
příští rok se ukážu určitě znovaa už teď se moc těším :)
Pondělní ráno kruté, nevyspalý,
ale s prima zážitkama vyrážím před šestou ranní k Trutnovu na
vykládku. Před firmou skoro není místo na zaparkování, takže
mě informace o tom, že musím 3h počkat, ani nepřekvapila. Okolo
oběda slavnostně odjíždím, za Boleslaví potkávám Ondru ze
Svijan, tak si zamáváme a zablikáme, vždyť jsme se už skoro den
neviděli, žejo. Zastavuju až v Roudnici na STK, teda nejprve na
měření emisí. To byl panečku hukot, chvíli Daf klepal na
volnoběh a najednou hrrrr, 2150 ot/min, takové týrání motoru.
Měření proběhlo úspěšně, pokračuju teda na technickou
prohlídku. Technik prohlíží auto z jednoho boku, z druhého,
zespodu, zezadu, no koukl všude a vše bylo v pořádku. Zádrhel
nastal při zkoušce brzd. Pravé zadní kolo na tahači brzdilo o
42% míň, než to levé. Průser. Technik seškrábne známku z SPZ
a mám se vrátit, až to bude v pořádku. Upaluju do Roudnického
Dafu, odstraníme závadu a letím znovu na STK. Na dveřích
napsáno, že otvírací doba je do 19h, avšak poslední auto
přijmou půl hodiny před koncem směny. Já tam dorazím v 18:10,
ale stejně mi řeknou, že až ráno. Ani hádání nepomohlo ...
Oznamuju tedy šéfovi, že úterní nakládku nestíhám, že musím
čekat do rána.
Půl páté a vyrážím ještě se zalepenýma očima. Ani nevím jak, ale po obědě se ocitnu na vykládce v antwerpském přístavu. Po dvou hodinách čekání mi oznámí, že vykládka proběhne ráno, no super. S kolegou z Olomouce najdeme malý plácek a tam trávíme zbytek dne. Kolega mě ohromuje příběhy z dob, kdy jezdil s cisternou a vozil nebezpečné látky. Z jeho povídání zjišťuji, že někteří řidiči jsou vážně nebezpeční idioti, kteří hazardují s našimi životy, vozí kyseliny a hrubě porušují bezpečnostní pauzy a vše ostatní. Nebudu to dál rozvádět, ale přeji jim, aby jim vzali papíry dřív, než se stane nějaké neštěstí ... Ve 22h se loučíme a jdeme spát.
Ráno jsem pověřen, abych jel pomoct na vykládku jednomu českému kolegovi, který je ode mne vzdálen 25km. Vstanu o 2h dřív a jedu za ním. Během hodiny je problém vyřešen a já mohu jet složit svůj náklad. Na nakládce ještě potkám olomouckého kolegu, který stále čeká na příjmu zboží. Protože jsem včera přijel dřív, mohu tedy jet složit před ním, i když už sedí v kanceláři od rána. Na plácku kousek od kanálu rozplachtuju návěs, sbalím kurty a čekám. Přijíždí kolega, tak mu pomohu také sundat kurty a než to doděláme, mám svůj návěs složený. Rychle přejíždím přes celé Antwerpy na nakládku a po nahlášení se zjišťuju, že musím necelé dvě hodiny čekat na papíry. Chvíli po mě přijíždí šéfův kamarád, takže při povídání utekly dvě hodiny jak voda. Konečně můžeme nakládat. Přijedu k hale, objedu ji dokola, ale rampu jsem nenašel. Na druhý pokus jsem ostražitější a hle, byla to asi 10 rampa od začátku. Za hodinu naloženo, bohužel 24t, takže zpět na expedici, vyřídit papíry, zakurtovat a čekat na kolegu. Když mám skoro zakurtováno, kolega přijíždí. Zatáhnu plachtu a jdu mu pomoct. Za 20 minut hotovo a vyrážím přes ucpané Antwerpy k Německu. Na okruhu se ještě v dálce mihne bílý Hi-Way Zdeňka Hodana, ale potkali jsme se zrovna na blbém místě, tak ani fotka není. S kolegou stavíme na hraničním přechodu Venlo. Čtvrtek večer a parkoviště narvané k prasknutí. Parkujeme tedy na nájezdu na dálnici, koupíme mýto a valíme dál. Další parkoviště není o moc lepší, stojím znovu na nájezdu na dálnici, kolega našel volný flek v řadě kamionů. Uděláme krátkou pauzu a valíme dál. Po hodině mi končí pracovní výkon, tak zastavujeme na parkovišti blízko Dortmundu. I přesto, že jsem abstinent, dám si pivko na dobrou noc a jdem spát.
Ráno mrknu na navigaci a ta ukazuje 730km do cíle. S obavou se ptám kolegy, jestli to stihneme, a ten mě ujišťuje, že s přehledem. Moc tomu nevěřím, ale dobře no, je zkušenější, tak má asi pravdu. A fakt že jo, i s pauzou na oběd na Petrovickém Agipu přijíždím na parkoviště do Kolína a ještě mi zbývá 40 minut jízdy, krásný. V rychlosti sbalím papíry, oblečení, notebook a valím na nádraží a domů ...
Komentáře
Jen tak dál a ať se daří. Del
Ať se daří v Tvé cestě.