Už dlouho nic nebylo...
Toto pondělí začínám z lehka, v
11h mě budí budík, ve 12h snídám babiččin štrůdl na cestu a vstávám z postele. Po pár
minutách na pc mi psal kamoš, že viděl v Zábřehu projíždět
Vegáče. Píšu mu teda SMS a o tři hodiny později už sedím v
jeho Tulipánu. Pár hodin si povídáme a okolo 19h píšu šéfovi
zprávu, co se bude v útery dít. Po pár minutách přijde odpověď,
že zítra mám taky volno, že se pojede až ve středu. Tak jdem s
Vegáčem na pívo, dvě, tři... Já měl samozřejmě 3 kofoly, jak
jinak... Okolo 22h mizím domů, ať se mlikař trochu vyspí.
Ůterý už je dramatičtější,
vstávám v 9h a celej den se flákám, ovšem v blízkosti telefonu.
Odpoledne přišla SMS se středeční nakládkou v Chomutově. V tu
chvíli mi volá druhý šéf, že v 8h ráno musím být v Praze a
že se nejede nakládat do Chomutova, ale do Ústí. Sednu k pc, v
jízdním řádu najdu, že bych ráno musel vstávat v 4:30, což se
mi moc nechtělo. Nakonec tedy nasedám do vlaku, který odjíždí
ze Zábřehu před 7h večer. 5 minut čekám v Praze, než mě
vyzvedne šéf, poté veze ke kamionu na kraj Prahy.
Středa, 7:30 a já po 4 dnech volna
sedím za volantem a mířím do Ústí na nakládku. Už sem tady
párkrát byl, tak vím, co mě asi čeká. Trochu se mýlím. Místo
malých palet destař vozí také malé palety, ale 2-3 na sobě.
Naložím teda 4 paletové místa a jdu za destařem, že tak to vést
nemůžu, je to příliš vysoké a bez kurtování to zavání
pokutou. Po krátké výměně názorů mě destař odkazuje do
kanceláře, že se mám potom domluvit s nimi. Naložíme tedy 53
palet, jdu do kanceláře a tam nachystané papíry. Povídám, že
mám problém s nákladem, že to je na průser a on mě uklidňuje,
že mi do papíru napíše „zboží nelze kurtovat“. Přesunu se
do ústeckého Globusu a jdu si nakoupit jídlo a čekám na pokyn k
odjezdu. Po 3h čekání konečně můžu vyrazit, nejprve do Dafu v
Chabařově, potom na Ono v Chlumci a poté konečně přes
Petrovický Agip do Německa. Pomalu se poflakuju po německých
dálnicích až ke Kasselu, kde to balím ...
Ráno pokračuju, počasí nic moc,
docela zamračeny, už abych byl v Belgii. Došourám se přes
Nizozemí až do města Maastricht. Kolona před semafory jen pár
set metrů, sem rád, protože před 14ti dny byla tato kolona dlouhá
přes 4km. Proskáču město, sjedu na vedlejší a už jedu místní
šoustkou do Belgie. Překvapil mě policista, který řídil provoz
na malé křižovatce, ale šlo mu to na jedničku. Přijedu na
vykládku, nahlásím se na vrátnici a vrátnej povídá, že musim
10 minut počkat, až složí kamion přede mnou. Z 10 minut byla
hodina a další hodinu trvalo vyložení 53 palet. Během vykládky
přišla adresa nakládky, tak se můžu po vyložení přesunout do
Antwerpského přístavu, teda na jeho okraj. Okolo půl šesté se
tam došourám, zaparkuju naproti bráně a jdu se podívat k vodě.
Lezu na kopec hlíny, nejprve mě vyplaší zajíc, já se leknu a
vyplaším nějakyho ptáka, co tam opodál zobal z trávy. Fouká
vítr, tak jdu zpátky k autu, a protože je ještě světlo,
vytáhnu zbytek leštící pasty a trochu přehrknu mezinápravový
spojler. Po 10ti minutách nebylo co dělat, jelikož mi došla
pasta, tak navečeřet a spát.
Ráno v 7h jdu do kanceláře,
otevírají ale až v 8h. Přijdu pár minut po osmé a kancelář
plná polských řidičů. Byl tam i jeden Čech, takovej srandista,
tak se dáme do řeči a borec je takovej fórkař, že si začal
dělat srandu i z okolo stojících Poláků a protože jsme všichni
měli takovou tu páteční náladu, tak oni si dělali srandu z nás,
no prostě vydařeny ráno. S českým kolegou čekáme na papíry
další hodinu, mezitím přijel i nějakej Brňák, tak čeká s
náma. Po hodině a půl máme papíry vyřízeny a můžeme
nakládat. Najedu na první nakládku, destař nahodí zboží
dovnitř a odjede pryč. Zavírám vrata a ty nejdou dovřít.
Pozorně se koukám na zámky a jedem zámek byl zohlej a vrata nešla
zajistit. Beru tedy kladivo a odborně odstraňuju závadu. Pár
dobře mířených ran a vrata jsou zavřená. Přejedu na druhou
nakládku a tam šlo vše jak na drátkách. Vracím se zpět do
kanceláře, vyřizuju přepravní papíry a koukám, že váha
nákladu je 23,8t. Zlatých 17t, co se vozilo na začátku roku.
Venku už stojí oba čeští kolegové, jeden se chlubí, jak zboží
nekurtuje, no já takovou odvahu nemám a věnuju pátečních 30
minut na zabezpečení nákladu.
Je 11:30 a já odjíždím z Antwerp.
Tradičně rychle se pohybující kolona přes celé město, další
kolona před hraničním přechodem do Nizozemí. Asi 6km k hranicím,
pátek odpoledne a my se sotva suneme. Najednou se blížíme k
policejním vozům v odstavném pruhu, zpozorním a čučím, co tady
pohledávají. O kousek dále stojí Scania se sklápěcím návěsem,
který má trochu nabouraný bok a na Scanii chybí řidičovo boční
zrcátko. Před Scanii stojí dodávka s rumunskyma SPZ, ale z pravé
strany otevřená jako konzerva. Dodávkář měl štěstí, že se o
Scanii jen otřel, jinak by to asi byla fatální chyba. Kolona se
rozjíždí a přes Nizozemí už upalujeme standartní rychlostí.
Fičím až k Duisburgu, kde je další kolona, avšak prostředním
pruhem to docela jede, takže za půl hodiny už fičím dál. U
Dortmundu dělám po 4h jízdy krátkou pauzu. A dělám dobře,
protože na další parkoviště to je 25 minut, když je dobrý
provoz. Bohužel, v pátek není dobrý provoz a k dalšímu
parkovišti mi to trvá 50 minut. Ještě že jsem udělal pauzu
dřív. Opět potahujeme 30 minut z důvodu zúžení tří pruhů do
dvou. V Belgii bylo krásně, 16°C jako na jaře, avšak v Německu
nic moc, sotva 8°C a začalo pršet. Němečtí řidiči osobáků
začali blbnout, jeli o pár km rychleji než kamiony, začali se
plést do pravého pruhu mezi nás a my museli zbytečně brzdit.
Korunou jejich blbosti bylo, když na dálnici bylo 100m nového
asfaltu bez postranních bílých čar. Já zrovna předjížděl
pomalejší kamion, osobáci, když viděli kousek neoznačeného
asfaltu, skočili na brzdy a bezpečně v 50kmh těchto 100 metrů
překonali. Já měl co dělat, abych to v dešti za nimi ubrzdil.
Ačkoliv sem kliďas, docela mě srali. Takhle jsme blbnuli až za
Kassel, kde ve 20h sjíždím z dálnice na odpočívadlo a chystám
se na 9h pauzu. Parkoviště není moc velké a tak parkuju na jeho
širokém nájezdu. Sluníčko zapadá, tak jdu ven udělat nějakou
fotku. Díky mohutnému dešti mám úplně promočené boty. Když
sedím na svodidlech, slyším syčet vzduchu. Moc tomu nevěnuju
pozornost, protože určitě uchází vzduch v hadic spojující
tahač a návěs. Po chvilkovém rozjímání jdu zkontrolovat
hadice, ale nečekaně, hadice nesyčely, bylo to něco v zadní
části návěsu. Pozorně kontroluju každý spoj vzduchových
hadic, až přijdu k zadním kolům. Hned mi bylo jasné, odkud vítr
vane. V pravé pneumatice na poslední nápravě návěsu je zaražený
3cm dlouhý šroubek, který se používá na upevnění dřevěné
podlahy k rámu návěsu. Než se kolo úplně vyfoukne, spěchám
pro hever, abych jej tam zavčas dostal. Když je hever na místě,
beru kleště a vytahuju blbej šroub z gumy. Syčení zesláblo, ale
do rána by to určitě nevydrželo. Tradičně se setmělo, a aby
toho nebylo málo, ještě začalo i pršet. I když stojím na
parkovišti, vytáhnu trojúhelník a dám jej cca 40m za auto.
/poslední dobou se často setkávám
s tím, že řidiči na dálnici mají trojúhelník položený pouze
pár metrů za autem, v takovém případě ho nemá smysl ani
vytahovat, tak nad tím přemýšlejte, až jednou budete v podobné
situaci/
Pro větší pozornost ještě zapnu
parkovací světla spolu s výstražnými blinkry, oblékám montérky
a reflexní vestu a začínám s přípravami. Nejprve povoluju kolo
na návěsu, jde to docela lehko, jen metr dlouhou trubkou. Poté
odšroubuju rezervu z držáku, taky to jde docela svižně. Když ji
vytahuju ven, myslím na to, že se mi nesmí převrátit na bok,
protože sám tak těžké kolo nezvednu. Nakonec tedy zvedám
nápravu pomocí heveru. Nejprve dám nad zvedací pístek kousek
dřívka, ovšem při zvedání se zvedal pouze pístek a dřevo
praskalo. Čili změna plánu, dřevo dám pod hever a pístek přímo
na nápravu. Konečně úspěch, návěs je pár cm nad asfaltem,
sundávám tedy všechny matky a pečlivě seřazuju vedle rezervy.
Zbývá jen sundat píchlé kolo a nasadit rezervu, ale objevil se
drobný problém. Prázdné kolo nejde sundat z náboje, tak ho
trochu poklepu hever-tyčkou, bezúspěšně. Jdu pro univerzální
opravářský nástroj a po pár dobře mířených ranách kladivem
se kolo ani nehlo. V tu chvíli přemýšlím a v mžiku se mi v
hlavě promítlo, jak mi někdo ukazoval video, že vzal rezervu,
žduchl ji na prázdné kolo a to zeskočilo samo. Drapnu rezervu,
nasměřuji na prázdné kolo, lehce do ní strčím a nic. Druhý
pokus, pořádně rozždouchnu rezervu, ta se odrazí zpět a já mám
co dělat, abych chytl rezervu, která se mě snaží srazit na zem.
Konečně úspěch, já stojím na nohách, rezervu mám pevně v
ruce a prázdné kolo se taky pohlo. Auta jezdí okolo, naštěstí
při pohledu na blikající auto s trojúhelníkem jezdí pomalu a
opatrně, takže v klidu sundávám kolo a chystám se nasadit
rezervu. Návěs mám zvednutý asi 5cm na silnicí, takže mám
problémy uzvednout rezervu a nasunout ji na šrouby. V tu chvíli se
ve tmě objeví baterku držící polský řidič a nabízí mi
pomoc. Rychle ho poprosím, ať mi pomůže nahodit kolo na šrouby a
než sem to dořekl, už jsme ho tam měli nasazené. Společně
našroubujeme 10 matic, já velice děkuji a Polák chytá po klíči
a společně utahuje všechny matice. Zbývalo uklidit prázdné kolo
do paletového koše, s pomocí polského řidiče otázka asi 10
sekund. Velice děkuju, utíkám do auta, a protože nemám v
kastlíku žádné pivo a mlíkem bych ho asi nepotěšil, snažím
se mu nacpat 5 Euro. Kolega se brání, seč mu síly stačí a s
úsměvem mizí ve tmě. Mezitím okolo mě zaparkovali dva čeští
řidiči, oba se sešli na diskuzi a při tématu „o polské
verbeži“ jdu raději pryč. Uklidím nářadí, špinavej a mokrej
jdu spát.
Ráno po páté hodině pokračuju,
sobotní provoz byl pohodový, za 4h stihnu dojet k ústeckému
Globusu, nakoupím pár nezbytných maličkostí, dopíšu papíry za
uplynulý týden a pokračuju ku Praze. Třešničkou byla
kilometrová kolona před Prahou, kde byl jen tak uzavřený pravý
jízdní pruh. Chvíli po poledni parkuju v Kolíně, během pár
minut se vypakuju a spěchám na vlak. Stíhám akorát, 10 minut
čekání a už sem ve vlaku. Procházím první vagón velice
smrdící po slivovici, druhý vagón zavání po rumu, no do třetího
vagónu se raději neopovažuju vstoupit a tak čekám v uličce. V
Pardubicích se uvolnilo pár míst, tak sedám a omámen vůni rumu
se nechám vést k domovu.
Komentáře
http://www.youtube.com/watch?v=xqJf8LL9GdA